Αν είσαι blogger, τότε οι βασικές blogging ορολογίες είναι ένα από τα πρώτα πράγματα που πρέπει να μάθεις. Αν δεν γνωρίζεις τι διαβάζεις, τότε δεν θα μπορείς να ακολουθείς τους οδηγούς που βρίσκεις σε άλλα άρθρα του Inkstory (και κάθε άλλο blog), να κάνεις μια συζήτηση με έναν άλλον ή μια άλλη blogger, ή ακόμα και να μιλήσεις “σωστά” με μια διαφημιστική εταιρεία.
Στο Inkstory έχω δει αρκετές φορές σχόλια του τύπου, “Πάνο τι σημαίνει αυτό;” για πράγματα τα οποία είναι βασικά και θα έπρεπε να τα γνωρίζει κάθε blogger, αλλά και από αρκετούς πελάτες που πολλές φορές δυσκολεύονται να καταλάβουν για τι ακριβώς αναφέρομαι. Ως εκ τούτου, σε αυτό το άρθρο, θα δούμε τις πιο βασικές blogging ορολογίες και τι ακριβώς σημαίνει η κάθε μια, έτσι ώστε στην επόμενη blogοσυζήτηση σου, να καταλαβαίνεις κάθε λέξη, πηγαίνοντας την στο επόμενο επίπεδο.
Το άρθρο θα ανανεώνεται ανά τακτικά χρονικά διαστήματα με νέες blogging ορολογίες. Παρόλα αυτά, επειδή είναι αρκετές, αν δεις πως ξέχασα κάτι, μη διστάσεις να το αναφέρεις στα σχόλια στο τέλος του άρθρου.
Blogging Ορολογίες
- Blogger / Blogging / Blog – Μπορείς να μάθεις περισσότερα στο άρθρο με τίτλο “Τι είναι το blog, το blogging και οι bloggers“.
- Blogosphere / Μπλογκόσφαιρα – Αναφέρεται στην κοινότητα με όλους τους bloggers και τα blogs που υπάρχουν σε ολόκληρο τον κόσμο.
- CMS – Οι CMS (Content Management System) πλατφόρμες είναι εργαλεία / υπηρεσίες / προγράμματα / εφαρμογές που σου επιτρέπουν να διαχειρίζεσαι το περιεχόμενο ή και τον σχεδιασμό ενός blog. Το WordPress, το Drupal, το Joomla και πολλά ακόμα, είναι όλα CMS πλατφόρμες.
- Favicon – Εν συντομία και ως Fav, τα Favicons είναι τα μικρά εικονίδια που βλέπεις σε κάθε ιστοσελίδα τέρμα επάνω στα παράθυρα του web browser (περιηγητής όπως ο Chrome, Opera, Vivaldi κ.α.) σου, καθώς επίσης και όταν προσθέτεις μια ιστοσελίδα στους σελιδοδείκτες σου.
- Microblogging – Το Microblogging είναι ένα διαδικτυακό μέσο μετάδοσης που υπάρχει ως μια συγκεκριμένη μορφή blogging. Ένα μικρο-blog διαφέρει από ένα παραδοσιακό blog, καθώς το περιεχόμενό του είναι συνήθως μικρότερο τόσο σε πραγματικό όσο και σε συγκεντρωτικό μέγεθος. Το Twitter είναι το καλύτερο παράδειγμα, καθώς είναι μια micro-blogging πλατφόρμα.
- RSS Feed – Κάθε ιστοσελίδα πρέπει να περιλαμβάνει το δικό της RSS Feed, το οποίο ενημερώνεται αυτόματα κάθε φορά που δημοσιεύεις ένα νέο άρθρο και περιλαμβάνει όλο το περιεχόμενο σου. Το RSS Feed χρησιμοποιείται σε διάφορες υπηρεσίες όπως το Feedly, αλλά και για να στέλνονται τα άρθρα σου αυτόματα μέσω του newsletter σου.
- Widgets ή Modules – Συνήθως τα προσθέτουμε σε διάφορα σημεία του blog μας, όπως στην sidebar (πλευρική στήλη στα δεξιά ή τα αριστερά), παρέχοντας σημαντικές πληροφορίες στους αναγνώστες μας. Τα widgets μπορεί να είναι διάφορα κουμπιά για να σε ακολουθούν στα κοινωνικά δίκτυα, Pinterest pins, Twitter feeds, σύνδεσμοι ή κείμενα, About Me widgets κ.α.
- Call to Action – Όλα τα κουμπιά ή οι τρόποι προώθησης για να ωθήσεις έναν αναγνώστη να κάνει κάτι (μια παραγγελία από το e-shop, μια εγγραφή στο newsletter, ίσως να αφήσει κάποιο σχόλιο, να αγοράσει το e-book σου κ.α.).
- Sidebar – Η sidebar είναι η πλευρική στήλη που περιλαμβάνουν τα περισσότερα blogs. Κάποια μπορεί να έχουν μια sidebar, άλλα δύο, ενώ άλλα μπορεί να μην έχουν καθόλου, ή να έχουν μόνο σε συγκεκριμένες σελίδες.
- Header – Το header είναι το επάνω μέρος του blog σου, το οποίο περιλαμβάνει συχνά το λογότυπο (ή τίτλο και περιγραφή), το μενού, κουμπιά προς τα κοινωνικά δίκτυα ή για εγγραφή στο newsletter, μεταξύ άλλων.
- Body – Το body αφορά οτιδήποτε περιλαμβάνεται κάτω από το header και πάνω από το footer.
- Footer – Το footer είναι το κάτω μέρος της σελίδας σου, το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει widgets, πληροφορίες, copyright, κουμπιά από social media και πολλά ακόμα. Υπάρχουν αρκετά blogs τα οποία για να παραμείνουν minimal έχουν αφαιρέσει όλα τα widgets από το footer, κρατώντας μόνο το copyright.
- Tags – Τα tags είναι οι ετικέτες ενός blog και βοηθάνε τους αναγνώστες να βρουν συγκεκριμένα άρθρα από ένα συγκεκριμένο θέμα.
- Categories – Οι κατηγορίες καθορίζουν τις βασικές θεματολογίες ενός blog. Αν και ο αριθμός των κατηγοριών εξαρτάται αποκλειστικά από την θεματολογία, συχνά οι κατηγορίες είναι λίγες και βασικές, ενώ όλα τα υπόλοιπα θέματα συμπληρώνονται από τις ετικέτες.
- Avatar(s) / Gravatar – Τα avatars είναι οι φωτογραφίες των συντακτών που βλέπεις συνήθως στο τέλος κάθε άρθρου, ή οι φωτογραφίες που βλέπεις στους χρήστες που σχολιάζουν στα άρθρα του blog σου. Το Gravatar είναι μια υπηρεσία του WordPress η οποία χρησιμοποιείται από εκατομμύρια blogs για την παροχή avatars σε φόρμες σχολίων από blogs που δεν παρέχουν την δυνατότητα να βάλεις το δικό σου avatar. Έτσι, αν δημιουργήσεις εκεί έναν λογαριασμό, όπου αφήνεις σχόλια με το συγκεκριμένο email του Gravatar λογαριασμού σου, θα εμφανίζεται αυτόματα η εικόνα που έχεις βάλει στην υπηρεσία.
- Newsletter – Αλλιώς και Ενημερωτικό Δελτίο, αφορά τα emails που στέλνουν οι ιστοσελίδες στους εγγεγραμμένους χρήστες τους για να τους ενημερώνουν για νέα άρθρα, νέες προσφορές, νέα προϊόντα, αλλαγές στην Πολιτική Απορρήτου τους κ.α. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί με εκατοντάδες άλλους τρόπους, όπως ως ένα προσωπικό journal το οποίο μπορείς να μοιράζεσαι με συγκεκριμένους ανθρώπους, για ενημερώσεις από σχολεία / σχολές, από καταστήματα ή εταιρείες, και πολλά-πολλά ακόμα.
- Directory – Ένα blog directory (κατάλογος) αφορά μια ιστοσελίδα η οποία περιλαμβάνει μια λίστα από blogs, τα οποία συχνά είναι σωστά κατηγοριοποιημένα μεταξύ τους βάση δημοτικότητας, θεματολογίας ή συγκεκριμένων κατηγοριών. Συχνά, προσθέτουμε τον σύνδεσμο του blog μας σε διάφορα directories για να φέρουμε μεγαλύτερη κίνηση (όχι για backlinks, καθώς τα περισσότερα παρέχουν NoFollow συνδέσμους). Ένα παράδειγμα καταλόγου είναι και το Inkstory Dispatch, το οποίο περιλαμβάνει ελληνικά podcast κανάλια.
- Social Media Sharing – Αφορά οτιδήποτε σχετίζεται με τα κοινωνικά δίκτυα, όπως το Facebook, το Twitter, το LinkedIn κ.α. Ουσιαστικά, τα social sharing buttons είναι τα κουμπιά που κλικάρουμε για να δημοσιεύσουμε ένα άρθρο ή μια σελίδα, ενώ το social media sharing είναι πιο γενικευμένο. Plugins όπως το Social Warfare κάνουν την διαδικασία πιο εύκολη από ποτέ άλλοτε.
- Subscribe – Στα ελληνικά μεταφράζεται ως Εγγραφή και αφορά την εγγραφή ενός ανθρώπου στο newsletter σου, στα σχόλια του blog σου, στο RSS Feed, στις ειδοποιήσεις των browsers και πάει λέγοντας.
- Alt Text – Αλλιώς και Alternative Text (ή Περιγραφή στο WordPress) είναι οι λέξεις ή φράσεις κλειδιά που βοηθάνε τους αναγνώστες (αλλά κυρίως τις μηχανές αναζήτησης) για να αναγνωρίσουν μια φωτογραφία και τι ακριβώς περιλαμβάνει ή είναι. Είναι σημαντικό να συμπληρώνουμε πάντα την περιγραφή μιας φωτογραφίας, ενώ και η Λεζάντα παίζει εξίσου σημαντικό ρόλο, με το δεύτερο να είναι ορατό συνήθως κάτω από τις φωτογραφίες.
- Blog Farm – Προτού αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο αυξάνουν σήμερα τα blogs το SEO τους, κάποτε, το blog farm αφορούσε τα blogs που έπαιρναν άρθρα από άλλα blogs και είτε με το που έκανες κλικ μεταφερόσουν αυτόματα σε άλλο blog, είτε έβαζαν ένα μικρό μέρος του κειμένου, γράφοντας στο τέλος “Διάβασε ολόκληρο το άρθρο στο τάδε blog“. Αυτή η μέθοδος δεν λειτουργεί πλέον και έτσι δεν χρησιμοποιείται (όχι για SEO τουλάχιστον).
- Bots – Τα bots είναι αυτοματοποιημένοι λογαριασμοί που μπαίνουν και αφήνουν spam σχόλια σε blogs είτε για την προώθηση κάποιας άλλης ιστοσελίδας, είτε για κακόβουλο σκοπό, όπως να κολλήσεις ιό ή malware. Εκτός όμως από τα spam bots, υπάρχουν και τα bots από διάφορες υπηρεσίες, όπως αυτά των μηχανών αναζητήσεις, τα οποία μπαίνουν για να ελέγξουν για νέα άρθρα του blog σου, ή για να ελέγχουν κάτι συγκεκριμένο στον κώδικα, όπως τα SEO εργαλεία.
- Bounce Rate – Το bounce rate μπορείς να το ελέγξεις από τα στατιστικά του blog σου και αφορά το σύνολο των ανθρώπων που επισκέφτηκαν ένα άρθρο ή μια σελίδα σου προτού βγουν από το blog. Το bounce rate θεωρείται από τα πιο σημαντικά στατιστικά που πρέπει να παρακολουθεί ένας blogger.
- Backlinks – Οι σύνδεσμοι από άλλα blogs προς το δικό σου.
- Fake News – Τα ψευδονέα ή ψευδείς ειδήσεις ή πλαστές ειδήσεις, είναι ένα είδος κίτρινου τύπου ή προπαγάνδας που γίνεται με σκόπιμη παραπληροφόρηση ή με φάρσες που διαδίδονται με παραδοσιακά μέσα μαζικής ενημέρωσης ή με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. [Μάθε περισσότερα στη Βικιπαίδεια].
- Click Bait – Αναφέρεται υποτιμητικά για το περιεχόμενο που βλέπεις συνήθως στα κοινωνικά δίκτυα από ιστοσελίδες που δημοσιεύουν άρθρα με εντυπωσιακούς τίτλους, φωτογραφίες, πολλά σχόλια κ.α., καθώς συχνά προσπαθούν να πουλήσουν ένα προϊόν το οποίο δεν αξίζει, αλλά το κάνουν να φαίνεται σαν να αξίζει. Click bait είναι επίσης και οι τίτλοι και οι φωτογραφίες σε άρθρα του τύπου “Δεν θα πιστέψετε στα μάτια σας τι έπαθε όταν….“.
- Blogging Clients ή Desktop Blogging Clients – Συγκεκριμένα προγράμματα τα οποία μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να διαχειρίζεσαι το blog σου μέσα από ένα πρόγραμμα ή μια εφαρμογή. Συνήθως, τέτοια προγράμματα χρησιμοποιούνται για να γράφουμε και να δημοσιεύουμε τα άρθρα μας απευθείας από ένα πρόγραμμα, και όχι από τον web browser που κάνουμε ως συνήθως. Τέτοια προγράμματα είναι και το WordPress Desktop App, το οποίο συνδέεται με το Jetpack plugin.
- Website Builder / Page Builder – Συχνά υπηρεσίες όπως το Squarespace και το Wix που σου επιτρέπουν να σχεδιάζεις ιστοσελίδες με drag-and-drop λειτουργίες. Έρχονται επίσης και ως plugins για διάφορες CMS πλατφόρμες όπως το WordPress. Μερικά γνωστά plugin builders είναι το Elementor και το WPBakery.
- Drag-and-Drop – Αφορά την λειτουργεία που σου δίνει ένα πρόγραμμα, μια ιστοσελίδα ή υπηρεσία ώστε να σέρνεις στοιχεία σε διάφορα μέρη. Για παράδειγμα, drag-and-drop λειτουργία χρησιμοποιεί Elementor, το WPBakery, το Wix και το Squarespace που ανέφερα παραπάνω, καθώς σου επιτρέπουν να σχεδιάζεις ιστοσελίδες σέρνοντας widgets, blocks κ.α.
- Referrals – Αυτοί που έχουν σύνδεσμο προς το blog σου στο blog τους.
- Organic Visitors – Οι χρήστες που ανήκουν στην “οργανική κίνηση” είναι αυτοί που σε επισκέπτονται από τις μηχανές αναζήτησης.
- Dark Blogs – Τα blogs που βρίσκονται στο Dark Web. Συχνά είναι ιδιωτικά blogs που μπορούν να περιλαμβάνουν οτιδήποτε μπορεί να περάσει απ’ το μυαλό σου. Καλό είναι να αποφεύγουμε το Dark Web (αν και μόνο ένας αρκετά ειδικευμένος χρήστης γνωρίζει συνήθως πως να σερφάρει σε αυτό σωστά).
- Evergreen Content – Αναφέρεται κυρίως στο διαχρονικό περιεχόμενο το οποίο παραμένει ποιοτικό ακόμα και αν το διαβάσεις αρκετά χρόνια αργότερα.
- Engagement – Αυτοί που αλληλοεπιδρούν με το περιεχόμενο σου, κάνοντας εγγραφή στο newsletter σου, αφήνοντας σχόλια, κατεβάζοντας κάποιο εκτυπώσιμο αρχείο και πάει λέγοντας (αλλιώς γνωστά και ως leads).
WordPress: Βασικές Ορολογίες
- WordPress Core – Ο πυρήνας της πλατφόρμας, ή αλλιώς ο κώδικας της.
- WordPress Community – Η κοινότητα του WordPress.
- WordPress Contributors – Οι εθελοντές που βοηθάνε (με τον οποιονδήποτε τρόπο) στη βελτίωση της πλατφόρμας, όπως για παράδειγμα οι εθελοντές προγραμματιστές που εντοπίζουν και αναφέρουν προβλήματα, οι translators (μεταφραστές) που μεταφράζουν οικειοθελώς την πλατφόρμα, τα θέματα και τα πρόσθετα κ.ο.κ.
- Gutenberg Editor – Ο καινούργιος κειμενογράφος του WordPress, το οποίο πήρε την ονομασία απ’ τον γνωστό Johannes Gutenberg.
- Plugins – Τα πρόσθετα που κάνουμε εγκατάσταση και ενεργοποιούμε σε διάφορες CMS πλατφόρμες όπως το WordPress. Για παράδειγμα, με το Contact Form 7 plugin μπορείς να δημιουργείς και να προσθέτεις φόρμες επικοινωνίας στο blog σου.
- Themes / Templates – Τα έτοιμα πρότυπα που μπορούν να κατεβάσουμε δωρεάν ή να αγοράσουμε και να τα χρησιμοποιήσουμε στο blog μας αλλάζοντας ό,τι θέλουμε και προσαρμόζοντας τα ανάλογα με τις ανάγκες μας. Μπορείς να βρεις έτοιμα πρότυπα σε διάφορα Marketplaces που θα βρεις εδώ.
- Ajax – Μια τεχνική που χρησιμοποιεί το WordPress, τα θέματα και αρκετά πρόσθετα ώστε να ανανεώνουν το περιεχόμενο ενός και μόνο στοιχείου, χωρίς να είναι απαραίτητη η ανανέωση ολόκληρης της σελίδας. Για παράδειγμα, αν κάποιος αφήσει ένα σχόλιο στο blog σου, θα ανανεωθεί εκείνη την στιγμή μόνο η φόρμα σχολίων και όχι όλη η σελίδα για να εμφανιστεί το νέο σχόλιο.
- Blocks – Τα blocks (ή μπλοκ) βρίσκονται σε μοντέρνους κειμενογράφους όπως στο WordPress και στο Squarespace και ουσιαστικά σου επιτρέπουν να γράφεις τα κείμενα σου με τη χρήση μπλοκ. Κάθε μπλοκ περιλαμβάνει κάτι, όπως κείμενο, φωτογραφία, βίντεο, πίνακα κ.ο.κ και μπορούμε να αλλάξουμε τα χρώματα, το μέγεθος, το στυλ και οτιδήποτε άλλο θέλουμε ξεχωριστά για το καθένα.
Διαφημίσεις & Marketing
- Affiliate – Το affiliate marketing είναι μια πρακτική όπου ένας affiliate πληρώνετε για να προωθεί και να πουλάει προϊόντα και υπηρεσίες από διάφορες επιχειρήσεις και καταστήματα. Ένα από τα θετικά του affiliate marketing είναι πως μπορείς είτε να το κάνεις μόνος σου, είτε με μια ομάδα ανθρώπων, είτε ως επιχείρηση. Με κάθε ολοκληρωμένη πώληση, λαμβάνεις το ανάλογο ποσοστό που σου αντιστοιχεί [Διάβασε: Τι είναι το Affiliate Marketing και πως λειτουργεί; Οδηγός για αρχάριους]
- PPC – Αλλιώς και Pay Per Click, αφορά τις διαφημίσεις από τις οποίες πληρώνεσαι για κάθε κλικ που γίνεται.
- CPM – Αλλιώς και Cost Per Impression, αφορά τις διαφημίσεις που χρεώνονται ανά χίλιες προβολές (γι ‘αυτό και ίσως το δεις να αναφέρεται ως Cost Per Thousand). Δεν έχει σημασία αν έχουν γίνει κλικ πάνω στην διαφήμιση, καθώς η λειτουργεία του CPM αφορά αποκλειστικά και μόνο το πόσοι είδαν μια διαφήμιση.
- CPA – Αλλιώς και Cost Per Action, αυτή η μέθοδος χρησιμοποιείται κυρίως στο Affiliate Marketing και με απλά λόγια αφορά τις πληρωμές που γίνονται στον blogger μόνο όταν κάποιος επισκέπτης του αγοράσει ένα προϊόν από τον μοναδικό affiliate σύνδεσμο. Με άλλα λόγια, αν βάλεις έναν σύνδεσμο ο οποίος οδηγεί σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα για την αγορά ενός προϊόντος, αν κάποιος αγοράσει αυτό το προϊόν (ή περισσότερα) μέσω του συνδέσμου σου, θα λάβεις και το ανάλογο ποσό που σου αντιστοιχεί για την προώθηση που έκανες. Αν η παραγγελία δεν ολοκληρωθεί, δεν γίνεται πληρωμή, ενώ αν ακυρωθεί λίγες ημέρες αργότερες, ακυρώνεται και η πληρωμή σου.
- CPI – Αλλιώς και Cost Per Installation, το CPI είναι μια παραλλαγή του CPA όπου η πληρωμή γίνεται μόνο όταν κάποιος εγκαταστήσει ένα πρόγραμμα ή μια εφαρμογή. Αυτή είναι μια ιδανική μέθοδος για όσους γράφουν άρθρα για προγράμματα, εφαρμογές και online υπηρεσίες.
- Advertorial Posts: Τα διαφημιστικά άρθρα που γράφονται από τους ίδιους τους bloggers ώστε να έχουν το ύφος του blog αλλά με στόχο την προώθηση.
- Sponsored Posts: Τα έτοιμα άρθρα που λαμβάνουν οι bloggers από brands και απλά τα δημοσιεύουν.
- Pop-up Ads: Τα αναδυόμενα παράθυρα που εμφανίζονται απευθείας ή λίγα δευτερόλεπτα αφότου ο επισκέπτης επισκεφτεί το blog και περιλαμβάνουν διαφημίσεις.
- Pop-under Ads: Οι διαφημίσεις που ανοίγουν σε νέο παράθυρο ή καρτέλα με το που κάνει κλικ ο χρήστης σε οποιοδήποτε σημείο του blog – Τα blogs που χρησιμοποιούν αυτή τη μέθοδο συχνά τρώνε πέναλτι από την Google.
- Click Through Rate (CTR) – Αφορά το ποσοστό των χρηστών που έκαναν κλικ πάνω σε έναν συγκεκριμένο σύνδεσμο ή τον αριθμών ανθρώπων που είδαν μια σελίδα, ένα email ή μια διαφήμιση. Συχνά το αναφέρουμε για να ελέγξουμε τα ποσοστά επιτυχίας μιας online προώθησης για ένα συγκεκριμένο blog.
SEO Ορολογίες
- NoFollow / DoFollow – Για περισσότερες πληροφορίες μπορείς να διαβάσεις το άρθρο με τίτλο “NoFollow και DoFollow σύνδεσμοι – Τι είναι και πως να τους χρησιμοποιείς” αλλά και το άρθρο “Τι είναι τα sponsored και ugc links και πως χρησιμοποιούνται;“.
- Keyword(s) ή Keyphrase(s) – Το πρώτο αφορά τις Λέξεις Κλειδιά και το δεύτερο τις Φράσεις Κλειδιά του blog σου. Και τα δύο χρησιμοποιούνται από τις μηχανές αναζήτησης και άλλες υπηρεσίες ή μηχανισμούς για να αναγνωρίσουν το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σου. Και τα δύο πρέπει να χρησιμοποιούνται σωστά και να αφορούν την θεματολογία για την οποία γράφεις.
- Meta Description – Η σύντομη περιγραφή που βλέπεις στα αποτελέσματα αναζήτησης για κάθε σελίδα και άρθρο. Συνήθως, οι μηχανές αναζήτησης όπως η Google και η Bing εισάγουν την πρώτη παράγραφο του άρθρου σου αυτόματα ως σύντομη περιγραφή, αλλά με SEO εργαλεία όπως το Yoast SEO και το Rank Math, έχεις την δυνατότητα να τις αλλάζεις. Η meta περιγραφή θα πρέπει να περιλαμβάνει μέσα την φράση κλειδί του άρθρου σου.
- Meta Tags – Τα meta tags περιλαμβάνουν τρία διαφορετικά πράγματα: Τους meta τίτλους σου, την περιγραφή και τα keywords. Όλα αυτά μαζί αποκαλούνται meta tags και βοηθάνε τις μηχανές αναζήτησης για να οργανώσουν και κατηγοριοποιήσουν το blog σου σωστότερα, ενώ δεν είναι ορατές στους αναγνώστες καθώς προστίθενται μέσα στον HTML κώδικα.
- Meta Title ή Page Title – Αφορά τον τίτλο που βρίσκεται στο ανοιχτό παράθυρο του web browser σου και εμφανίζεται ολόκληρος όταν πας το βελάκι από το ποντίκι επάνω στην ανοιχτή καρτέλα (παράθυρο). Ο meta τίτλος εμφανίζεται επίσης στα αποτελέσματα αναζήτησης, καθώς είναι ο τίτλος μιας σελίδας ή ενός άρθρου και είναι ορατός σε πολλά διαφορετικά μέρη.
- Permalink ή URL ή Hyperlink – Ο σύνδεσμος ενός άρθρου ή μιας σελίδας σου. Στο WordPress τα permalink μεταφράζονται ως Μόνιμοι Σύνδεσμοι.
- Redirects – Αλλιώς γνωστά και ως ανακατευθύνσεις, είναι οι σύνδεσμοι που όταν πας να εισέλθεις σε αυτούς σε μεταφέρουν αυτόματα σε έναν διαφορετικό σύνδεσμο. Αυτό μπορεί να γίνεται επειδή ένα άρθρο μεταφέρθηκε, ένα blog άλλαξε το domain name του ή επειδή ενημερώθηκε ένας σύνδεσμος με έναν συντομότερο και καλύτερο.
- XML Sitemap – Το XML Sitemap είναι ένα από τα βασικότερα αρχεία ενός blog. Συχνά παρέχεται και ως σελίδα, της οποίας τον σύνδεσμο τον προσθέτεις σε υπηρεσίες όπως το Google Search Console και Bing Webmaster Tools. Το XML Sitemap περιλαμβάνει συνδέσμους απ’ όλο το περιεχόμενο του blog σου και σε βοηθάει να προστεθείς γρηγορότερα στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης. Παρόλο που ένα άρθρο μπορεί να περιλαμβάνει στο XML Sitemap σου, δεν σημαίνει απαραίτητα πως μια μηχανή αναζήτησης θα το επιλέξει και θα το προσθέσει στα αποτελέσματα της. Συνήθως τα XML Sitemaps δημιουργούνται αυτόματα, αλλά μπορείς να χρησιμοποιήσεις αρκετά δωρεάν εργαλεία, όπως το Yoast SEO ή το Google XML Sitemaps και να επεκτείνεις τις δυνατότητες τους.
- Robots.txt – Το robots.txt αρχείο είναι ένα σημαντικό μέρος από το τεχνικό SEO κομμάτι της ιστοσελίδας σου. Χάρη σε αυτό, οι μηχανές αναζήτησης όπως η Google και η Bing έχουν την δυνατότητα να ανιχνεύσουν τα άρθρα και τις σελίδες του blog σου πιο γρήγορα και αποτελεσματικά.
- Index(ed) – Θα το δεις μεταφρασμένο και ως “ευρετήριο” και αφορά την διαδικασία την οποία ακολουθούν οι μηχανές αναζήτησης για να βρουν το περιεχόμενο του blog σου, το οποίο είναι ορατό και διαθέσιμο προς αυτές αλλά και τους επισκέπτες. Indexing σημαίνει πως μια μηχανή αναζήτησης σαρώνει το περιεχόμενο σου, ενώ Indexed σημαίνει πως το έχει σαρώσει και το έχει δει.
- Optimized / SEO-Friendly – Όταν ένα blog είναι βελτιστοποιημένο, είτε για μηχανές αναζήτησης, είτε για συσκευές (mobile και tablets).
- SEO – Το SEO ή Search Engine Optimization, αφορά την βελτιστοποίηση ενός blog για τις μηχανές αναζήτησης. Όσο πιο καλά βελτιστοποιημένο είναι ένα blog και όσο πιο βελτιστοποιημένα γράφονται τα άρθρα, τόσο πιο καλό SEO έχει.
- Black Hat SEO – Οι τεχνικές οι οποίες χρησιμοποιούνταν κάποτε προς όφελος για το SEO. Πλέον, κάποιες από αυτές τις τεχνικές θεωρούνται παράνομες από τον νόμο και οι μηχανές αναζήτησης δίνουν “πέναλτι” σε όσους βρουν να τις χρησιμοποιούν.
- Mobile-Friendly – Όταν μια ιστοσελίδα έχει σχεδιασμό ο οποίος βελτιστοποιείται αυτόματα για υπολογιστές, κινητά και tablets, έτσι ώστε να εμφανίζεται παντού ομοιόμορφα και οργανωμένα.
Ορολογίες για Web Hosting, Servers και Panels
- Web Hosting – Έχω γράψει ένα αναλυτικό άρθρο με τίτλο “Web Hosting: Τι είναι και πως να επιλέξεις το σωστό πακέτο” το οποίο μπορείς να διαβάσεις για να ενημερωθείς ακόμα καλύτερα.
- Cache – Με απλά λόγια, όταν αναφερόμαστε στην cache ή στο caching εννοούμε την διαδικασία που απαιτεί για να δημιουργηθούν στατικές εκδόσεις του περιεχομένου ενός blog, οι οποίες στη συνέχεια παρέχονται από τον server ή την CDN υπηρεσία που χρησιμοποιούμε στους επισκέπτες. Οι στατικές σελίδες συνήθως παρέχονται γρήγορα στους browsers και αυτός είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να αυξήσεις σημαντικά την ταχύτητα του blog σου. Μιας και η διαδικασία του caching είναι περίπλοκη, θα την εξηγήσω αναλυτικά σε επερχόμενο άρθρο.
- cPanel / Plesk – Και τα δύο είναι διαχειριστικά περιβάλλοντα τα οποία κάνουμε εγκατάσταση στον server μας (ή μας παρέχονται μέσω της web hosting εταιρείας μας) και μας δίνουν την δυνατότητα να εγκαθιστάμε νέα blogs, να διαχειριζόμαστε όλα τα αρχεία μας, όλες τις CMS πλατφόρμες, τα backups, την ασφάλεια και την ταχύτητα, τα SSL Πιστοποιητικά, τις ρυθμίσεις του hosting μας, να παρακολουθούμε τα στατιστικά του bandwidth και πολλά ακόμα.
- Backups – Αντίγραφα ασφαλείας που κρατάμε είτε μέσω του blog μας, είτε μέσω του server / web hosting πακέτου μας, έτσι ώστε να μπορούμε να επαναφέρουμε το blog μας σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά.
- SSL / HTTPS – Το SSL σημαίνει ‘Secure Sockets Layer’. Είναι βασικά ένα πρωτόκολλο με κρυπτογραφημένα στοιχεία που αποστέλλονται μέσω του διαδικτύου (π.χ., μέσω του πρωτοκόλλου HTTP), καθιστώντας το πιο ασφαλές. Πλέον, είναι βασικό κάθε ιστοσελίδα να περιλαμβάνει ένα SSL Πιστοποιητικό, το οποίο να είναι εγκατεστημένο και ρυθμισμένο σωστά. Εναλλακτικά, ο περιηγητής εμφανίζει σφάλμα πως η ιστοσελίδα μας δεν είναι ασφαλής.
- Cloud Hosting -Το Cloud Hosting δεν διαφέρει αρκετά από το web hosting πλέον, καθώς τα διαχειριστικά περιβάλλοντα που παρέχονται είναι αρκετά παρόμοια. Αν και οι cloud hosting επιλογές είναι αρκετές, γρηγορότερες και ασφαλέστερες, είναι επίσης ακριβότερες και πιο δύσκολες – προς το παρόν – για αρχάριους χρήστες. Θα γραφτεί σύντομα σχετικό άρθρο.
- CAPTCHA – Μια τεχνολογία (γνωστή αυτή της Google) για την καταπολέμηση των spam εγγραφών για λογαριασμούς, emails κ.α. Είναι αυτό που επιλέγεις συγκεκριμένες φωτογραφίες ή απαντάς σε ερωτήσεις για να αποδείξεις πως δεν είσαι robot.
- Web Stories – Ιστορίες σαν αυτές που βλέπεις στο Snapchat, Instagram, Facebook, Twitter, μεταξύ άλλων, αλλά για ιστοσελίδες και blogs.
- Follow / Unfollow / Unsubscribe – Το follow αφορά όταν ακολουθάς έναν χρήστη για να δεις όσα ανεβάζει, το unfollow για να σταματήσεις να τον ακολουθείς και το subscribe και unsubscribe είναι η εγγραφή και απογραφή.
- Writer’s Block – Αλλιώς γνωστό και ως “Το μπλοκ του συγγραφέα,” ένας blogger / συγγραφέας είναι ανίκανος/νη να γράψει ένα άρθρο / βιβλίο / κείμενο / οτιδήποτε λόγο ‘έλλειψης αυθεντικών ιδεών.
- Slider – Τα sliders τα συναντάμε συχνά σε blogs και ιστοσελίδες και περιλαμβάνουν μεγάλες φωτογραφίες και τίτλους άρθρων. Για να δεις το επόμενο άρθρο, είτε μπορείς να περιμένεις (αν είναι αυτόματο) για να εμφανίσει το επόμενο, είτε να κάνεις κλικ στα βελάκια που βρίσκονται στα αριστερά ή στα δεξιά, ή στις βουλίτσες ακριβώς από κάτω (κάθε βούλα / τελεία αναφορά ένα άρθρο, άρα 5 τελείες ισούνται με 5 διαφορετικά άρθρα).
- Featured Image – Αλλιώς γνωστή και ως “Χαρακτηριστική εικόνα,” αναφέρεται στην πρώτη φωτογραφία κάθε άρθρου ή σελίδας. Η πρώτη εικόνα, αυτή που συχνά είναι επίσης εμφανίσιμη στις σελίδες με τις κατηγορίες, τις ετικέτες και το αρχείο, εμφανίζεται συχνά στην αρχική του άρθρου, κάτω-πάνω-δεξιά ή αριστερά από τον τίτλο.
- Column(s) – Οι στήλες στα άρθρα και τις σελίδες.
- DNS – Το Σύστημα Ονοματοδοσίας Διαδικτύου ή Σύστημα Ονομάτων Τομέων, Χώρων ή Περιοχών (αγγλ: Domain Name System) είναι ένα ιεραρχικό σύστημα ονοματοδοσίας για δίκτυα υπολογιστών, που χρησιμοποιούν το πρωτόκολλο IP.
- Nameservers – Οι nameservers υπάρχουν σε κάθε domain name (π.χ.
ns1.inkstory.gr
καιns2.inkstory.gr
) και συχνά υπάρχουν μέσα στις ρυθμίσεις του ονόματος και αντιστοιχούν στην IP διεύθυνση του server μας. - FTP – Το Πρωτόκολλο Μεταφοράς Αρχείων (αγγλ: File Transfer Protocol) χρησιμοποιείται για να αποκτάμε απομακρυσμένη πρόσβαση στα αρχεία ενός διακομιστή (server). Για παράδειγμα, ο server που φιλοξενεί τα αρχεία της ιστοσελίδας σου είναι στην ουσία ένας υπολογιστής σε μια διαφορετική τοποθεσία και, για να αποκτήσεις πρόσβαση στα αρχεία σου, χρησιμοποιείς ένα FTP πρόγραμμα όπως το FileZilla.
Ορολογίες για κώδικα και γλώσσες προγραμματισμού
- PHP – H PHP (Hypertext Preprocessor) είναι μια γλώσσα προγραμματισμού για τη δημιουργία σελίδων web με δυναμικό περιεχόμενο. Περισσότερα στη Βικιπαίδεια.
- HTML – Η HTML (HyperText Markup Language, ελλ. Γλώσσα Σήμανσης Υπερκειμένου) είναι η κύρια γλώσσα σήμανσης για τις ιστοσελίδες, και τα στοιχεία της είναι τα βασικά δομικά στοιχεία των ιστοσελίδων. Διάφορες ετικέτες (tags) όπως οι
H1
,H2
,H3
,H4
,H5
καιH6
επικεφαλίδες, οι σύνδεσμοι (<a href="https://inkstory.gr/">Inkstory</a>
) και πολλά ακόμα, βασίζονται στην HTML. - CSS ή Stylesheet – Η CSS (Cascading Style Sheets – διαδοχικά φύλλα ύφους ή επάλληλα φύλλα ύφους) είναι μια γλώσσα υπολογιστή που ανήκει στην κατηγορία των γλωσσών φύλλων ύφους που χρησιμοποιείται για τον έλεγχο της εμφάνισης ενός εγγράφου που έχει γραφτεί με μια γλώσσα σήμανσης. Χρησιμοποιείται δηλαδή για τον έλεγχο της εμφάνισης ενός εγγράφου που γράφτηκε στις γλώσσες HTML και XHTML, δηλαδή για τον έλεγχο της εμφάνισης μιας ιστοσελίδας και γενικότερα ενός ιστοτόπου. Η CSS είναι μια γλώσσα υπολογιστή προορισμένη να αναπτύσσει στυλιστικά μια ιστοσελίδα δηλαδή να διαμορφώνει περισσότερα χαρακτηριστικά, χρώματα, στοίχιση και δίνει περισσότερες δυνατότητες σε σχέση με την html. Για μια όμορφη και καλοσχεδιασμένη ιστοσελίδα η χρήση της CSS κρίνεται ως απαραίτητη. Περισσότερα στη Βικιπαίδεια.
- Minify ή Minification – Το minification είναι μια διαδικασία “ελαχιστοποίησης” του κώδικα και markup των σελίδων σου και των αρχείων τους. Το minification είναι ένας από τους πιο σημαντικούς τρόπους για να αυξήσεις την ταχύτητα και να μειώσεις σημαντικά το bandwidth του server σου. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις διάφορα plugins, όπως το FlyingPress.
- Above-the-Fold – Το περιεχόμενο ενός blog που είναι ορατό στο επάνω μέρος της σελίδας χωρίς να χρειάζεται να κατέβεις προς τα κάτω.
Μιας και υπάρχουν αμέτρητες ορολογίες, μου είναι αρκετά δύσκολο να τις θυμηθώ όλες. Ως εκ τούτου, αν σου δεις πως λείπουν κάποιες, μη διστάσεις να τις αναφέρεις στα σχόλια ώστε να τις προσθέσω στο άρθρο.