Τρίτη, 19 Μαρτίου, 2024

Τι είναι το Bounce Rate και πως επηρεάζει το SEO;

Share

Αν είσαι ένας από τους εκατομμύρια bloggers που προσπαθούν απεγνωσμένα να ρίξουν το bounce rate (ποσοστό εγκατάλειψης) του blog τους ώστε να αυξήσουν το SEO ranking τους, τότε θα βρεις ιδιαίτερα ενδιαφέρον το σημερινό άρθρο.

Οι μηχανές αναζήτησης, όπως η Google και η Bing, προσπαθούν συνεχώς να συμπεριφέρονται περισσότερο ως άνθρωποι παρά ως μηχανές. Αυτό φέρνει ως αποτέλεσμα να αναλύουν εκατοντάδες πράγματα προτού προτείνουν κάτι σε έναν χρήστη τους. Δυστυχώς, ωστόσο, όταν είσαι τόσο απαιτητικός με ορισμένα πράγματα, αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να “ρίξεις” και να “ανεβάσεις” κάποιους, ανάλογα με το πόσο καλοί είναι σε αυτό που κάνουν.

Στο Inkstory, κατάφερα από τις αρχές Οκτωβρίου μέχρι και αυτή την στιγμή που γράφεται το άρθρο, ενάμιση μήνα αργότερα, να ρίξω το bounce rate του blog μου από 85.33% στα 51,38%. Φυσικά, δεν περιμένω πως αυτό το μικρό ποσοστό θα παραμείνει, αλλά έχω σιγουρευτεί με διάφορους τρόπους πως δεν πρόκειται να ξανά ξεπεράσει τα 50%, έτσι ώστε να είναι πάντα σε μια “υγιή” κατάσταση σε όσο αφορά το SEO – και μέσα από αυτό το άρθρο θα σου δείξω πως μπορείς να κάνεις το ίδιο.

Τι είναι το bounce rate;

Οπότε, τι είναι το bounce rate στο Google Analytics; Είναι ο αριθμός των χρηστών που έχουν επισκεφτεί το blog σου και έχουν φύγει από αυτό σχεδόν κατευθείαν. Η Google μετράει αυτούς τους χρήστες που επισκέφτηκαν το blog σου, αλλά δεν πάτησαν σε κανέναν άλλον σύνδεσμο για να διαβάσουν κάποιο άλλο άρθρο σου, να δουν μια σελίδα ή γενικότερα να έχουν ασχοληθεί έστω και λίγο παραπάνω με αυτό. Και αυτό είναι κακό.

Για να υπολογίσεις στο περίπου το bounce rate, σκέψου το εξής: Αν 100 χρήστες επισκέφτηκαν το blog σου μέσα σε 24 ώρες και οι 60 από αυτούς έφυγαν προτού περάσουν 15 δευτερόλεπτα μέσα σε αυτό, τότε το bounce rate σου θα είναι 60%.


Πως επηρεάζει το bounce rate το ranking του blog σου;

Αν μιλήσουμε με τους όρους του SEO, τότε το ποσοστό εγκατάλειψης του blog σου είναι πολύ πιο σημαντικό απ’ όσο νόμιζες. Για την ακρίβεια, όσο πιο υψηλό είναι το bounce rate του blog σου, τόσο πιο μεγάλα προβλήματα θα αντιμετωπίζεις με το ranking. Αν και αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα για τις one-page ιστοσελίδες, τις προωθητικές ιστοσελίδες και της εταιρικές ιστοσελίδες, που ουσιαστικά ο κόσμος μπαίνει για να βρει πληροφορίες μέσα από αυτές, για τα blogs και τα e-shops είναι ιδιαίτερα σημαντικό να έχουν μειωμένο bounce rate.

Αν η Google βλέπει μεγάλο ποσοστό εγκατάλειψης στο blog σου, θεωρεί πως υπάρχουν προβλήματα με αυτό. Αυτά τα προβλήματα μπορεί να είναι πολλά και διάφορα, ή λίγα και σημαντικά, αλλά αυτό δεν έχει απολύτως καμία σημασία.

Τι μπορεί να θεωρήσει η Google λάθος σε ένα blog με υψηλό ποσοστό εγκατάλειψης;

  • Ότι το blog είναι πολύ αργό
  • Ότι το blog δεν αποδίδει σωστά στους αναγνώστες του
  • Ότι έχει τεχνικά προβλήματα που κάνει τους χρήστες να φεύγουν από αυτό
  • Ότι περιλαμβάνει πολλές ανούσιες πληροφορίες
  • Ότι δεν έχει σωστό internal backlinking
  • Και πολλά πολλά ακόμα..

Αν εσύ αναλάμβανες μια μηχανή αναζήτησης, αλλά με χειροκίνητο τρόπο, και έβλεπες πως ένα blog έχει μεγάλο ποσοστό εγκατάλειψης, δεν θα σου φαινόταν περίεργο; Για ποιο λόγο οι περισσότεροι χρήστες φεύγουν κατευθείαν από αυτό το blog; Μήπως διαβάζουν τον τίτλο και την περιγραφή, αλλά όταν μπαίνουν σε αυτό βλέπουν πως δεν παρέχει όντως απαραίτητες πληροφορίες; Μήπως είναι πολύ αργό και δεν κάθονται να περιμένουν να φορτώσει όλη η σελίδα; Ό,τι και αν είναι αυτό που τους κάνει να εγκαταλείπουν το blog, σημασία έχει πως το εγκαταλείπουν.

Ένα άρθρο που δημοσιεύθηκε στο Search Engine Journal αναφέρει εννιά λόγους οι οποίοι μπορεί να οδηγούν σε υψηλό bounce rate. Μέσα σε αυτούς είναι η χαμηλή ποιότητα σχεδιασμού, η χαμηλή ποιότητα περιεχομένου, τα ανούσια άρθρα, η χαμηλή ταχύτητα, τα σφάλματα, το γεγονός πως μπορεί το blog σου να μην είναι mobile-friendly και πολλά ακόμα.


Πως μπορείς μέσα από το ποσοστό εγκατάλειψης να διορθώσεις όλα τα λάθη που κάνεις

Το bounce rate δεν θα ‘πρεπε να σε ανησυχεί μόνο για το SEO, αλλά και για το μέλλον του blog σου. Όταν το μεγαλύτερο ποσοστό των αναγνωστών σου εγκαταλείπουν συνεχώς το blog σου, αυτό σημαίνει πως δεν διαβάζουν τα άρθρα σου και δεν ενδιαφέρονται ιδιαίτερα γι ‘αυτά που γράφεις. Μπορεί, παρόλα αυτά, να τους αρέσουν τα άρθρα σου, αλλά να υπάρχει κάτι άλλο που τους κάνει να εγκαταλείπουν το blog σου λίγα δευτερόλεπτα αφότου το επισκεφτούν.

Ίσως σκεφτείς να ρωτήσεις τους αναγνώστες σου τι είναι αυτό που τους κάνει να εγκαταλείπουν το blog σου τόσο γρήγορα, σωστά; Λάθος. Βλέπεις, αν το blog σου είναι στα αγγλικά, αυτό σημαίνει πως στοχεύεις παγκοσμίως και έχεις αναγνώστες που δεν φοβούνται να σου πουν την αλήθεια. Στην Ελλάδα, παρόλα αυτά, υπάρχει αυτό το κακό συνήθειο με τους ανθρώπους να σου δίνουν συνεχώς απαντήσεις που πιστεύουν αυτοί πως θέλεις να ακούσεις εσύ.

Τι είναι αυτό που σας κάνει να εγκαταλείπετε το blog μου;” Και οι απαντήσεις συχνά είναι οι ίδιες: “Καλέ Μαρία, τίποτα, έχεις υπέροχο blog!!” “Εγώ Κώστα διαβάζω όλα τα άρθρα σου μέχρι το τέλος.” “Το blog σου είναι υπέροχο Παναγιώτη μου, μην το αλλάξεις.

Αχχ..

Δεν υπάρχει τίποτα πιο εκνευριστικό απ’ το να σου λένε ψέματα κατάματα (ή κατάonline;) Γνωρίζω πως εγκαταλείπεις το blog μου, Κώστα, Γιώργο, Ματίνα, Χρύσα, γιατί το βλέπω από τα στατιστικά μου. Οπότε, επειδή δεν βγάζω άκρη, θα βρω μόνος μου τη λύση.


Θετικά και αρνητικά νούμερα (σύμφωνα με την Google)

Σύμφωνα με την μητέρα Google, αν το bounce rate του blog σου είναι 60%, τότε είναι νορμάλ. Αυτό σημαίνει πως τουλάχιστον οι τέσσερις από τους δέκα που επισκέπτονται το blog σου θεωρούν το περιεχόμενο σου ενδιαφέρον και χρήσιμο.

Σύμφωνα με την Google, τα παρακάτω νούμερα είναι αυτά που επηρεάζουν το blog σου:

  • 50% και λιγότερο = καλό
  • 60-70% = μέσος όρος
  • 70-80% = κακό
  • 80% και άνω = πολύ κακό

Αν και το ποσοστό εγκατάλειψης δε μπορεί να είναι πάντα σωστό, καθώς ένα blog λαμβάνει επισκέψεις από διάφορες πηγές, ένας αναγνώστης μπορεί απλά να διαβάσει ένα άρθρο, να το βρει ενδιαφέρον, αλλά στη συνέχεια να βγει από αυτό χωρίς να διαβάσει κάποιο άλλο. Αυτό είναι σχετικά νορμάλ, αλλά το θέμα είναι να κάνεις αυτόν τον αναγνώστη και να επιστρέψει ξανά στο blog σου, αλλά και την επόμενη φορά που θα επιστρέψει, να διαβάσει και ένα δεύτερο άρθρο ή να δει κάποια σελίδα σου.


Πως να δεις το ποσοστό εγκατάλειψης του blog σου από το Google Analytics

Είναι πανεύκολο να δεις το bounce rate του blog σου, οπότε ακολούθησε τις σύντομες οδηγίες παρακάτω και θα βρεις κατευθείαν τα στατιστικά που ψάχνεις.

  1. Κάνε σύνδεση στο Google Analytics.
  2. Πάνε Κοινό > Επισκόπηση.
  3. Επέλεξε να δεις τα στατιστικά για τις τελευταίες ημέρες από πάνω δεξιά.
  4. Το bounce rate εμφανίζεται μαζί με τα υπόλοιπα στατιστικά ως “Ποσοστό εγκατάλειψης.”
Google Analytics Bounce Rate
Το ποσοστό εγκατάλειψης του Inkstory από τις αρχές Οκτωβρίου έως τις 14 Νοεμβρίου.

Πως να μειώσεις το bounce rate (ποσοστό εγκατάλειψης)

Εφόσον γνωρίζεις πλέον το πόσο σημαντικό είναι το ποσοστό εγκατάλειψης των χρηστών στο blog σου, ήρθε η ώρα να δούμε με ποιους τρόπους μπορείς να το μειώσεις.

Έχουμε κατά νου πως όσο πιο υψηλό είναι το ποσοστό εγκατάλειψης, τόσο το χειρότερο. Όσο πιο χαμηλό είναι, τόσο το καλύτερο.

Αν και υπάρχουν αρκετές στρατηγικές που σου προτείνουν διάφορες λύσεις για να μειώσεις το ποσοστό εγκατάλειψης, απ’ όλες τις δοκιμές που έκανα, τόσο στο Inkstory όσο και σε άλλα blogs, μόνο συγκεκριμένες κινήσεις βοήθησαν στο να μειωθεί το bounce rate.

Πως να μειώσεις το bounce rate (ποσοστό εγκατάλειψης)

Έλεγξε τον σχεδιασμό του blog σου

Ο σχεδιασμός παίζει σημαντικό ρόλο για το ποσοστό εγκατάλειψης των χρηστών. Ίσως με μια ανανέωση να αυξήσεις τον χρόνο που κάθονται οι αναγνώστες σου. Για να το καταφέρεις αυτό, θα χρειαστεί να εστιάσεις αποκλειστικά στο περιεχόμενο και να αφαιρέσεις όσα αποσυντονίζουν τους αναγνώστες σου.

Αύξησε την ταχύτητα

Η ταχύτητα δεν επηρεάζει μόνο το συνολικό SEO σκορ του blog σου, αλλά και τη συμπεριφορά των αναγνωστών σου. Αν το blog σου αργεί να ανοίξει, τότε κατά πάσα πιθανότητα ο χρήστης θα κλείσει την σελίδα εντός μερικών δευτερολέπτων, κάτι το οποίο θα φέρει ως αποτέλεσμα το υψηλό ποσοστό εγκατάλειψης.

Γράφε μεγαλύτερα άρθρα

Έχω αναφέρει εκατοντάδες φορές τη σημασία των μεγάλων άρθρων. Όσο πιο μεγάλο είναι ένα άρθρο και όσο πιο καλά δομημένο είναι, τόσο πιο καλό ranking έχει στις μηχανές αναζήτησης και τόσο πιο πολύ κρατάει τον αναγνώστη μέσα στο blog. Αν κάνεις σωστό internal backlinking, τότε θα μειώσεις ακόμα περισσότερο το ποσοστό εγκατάλειψης, σε σημείο που το blog σου θα είναι πιο υγιής από ποτέ άλλοτε.

Χαμηλής ποιότητας περιεχόμενο

Αν τα άρθρα σου δεν έχουν να προσφέρουν τίποτα στους αναγνώστες σου, τότε έχεις και τα ανάλογα αποτελέσματα. Για όποια θεματολογία και αν γράφεις, θα πρέπει πάντα να παρέχεις κάτι στους ανθρώπους που σε διαβάζουν το οποίο είτε να τους βοηθάει με τον οποιονδήποτε τρόπο, είτε να τους παρέχει κάτι ενδιαφέρον.

Αφαίρεσε ό,τι δεν είναι απαραίτητο

Αν προβάλλεις πολλά banners, pop-up παράθυρα, διαφημίσεις και widgets, όχι μόνο μειώνεις την ταχύτητα του blog σου, αλλά παράλληλα διώχνεις και τους αναγνώστες από το blog σου. Ένα από τα καλύτερα πράγματα που μπορείς να κάνεις λοιπόν είναι να “καθαρίσεις” το blog σου. Δες το ως μινιμαλισμό, κρατάς τα απαραίτητα και αφαιρείς ό,τι δεν χρειάζεσαι. Έτσι, θα είναι όλα οργανωμένα και οι αναγνώστες σου θα βλέπουν μόνο αυτά που τους ενδιαφέρουν περισσότερο.

Έλεγξε για τυχόν σφάλματα

Συνδέσου στο Google Search Console και έλεγξε για τυχόν σφάλματα που μπορεί να έχει το blog σου. Οι 404 Error σελίδες, η κενές σελίδες και τα προβλήματα με τον σχεδιασμό φέρνουν ως αποτέλεσμα υψηλό ποσοστό εγκατάλειψης. Φρόντισε πως το blog σου είναι υγιέστατο και δεν έχει κανένα σφάλμα που να το επηρεάζει αρνητικά με τον οποιονδήποτε τρόπο.

Mobile-friendly σχεδιασμός

Μιας και το μεγαλύτερο ποσοστό των χρηστών που επισκέπτονται ένα blog είναι πλέον μέσω κάποιας mobile συσκευής, είναι σημαντικό (έως και απαραίτητο) να έχεις mobile-friendly σχεδιασμό. Άλλωστε, όταν το blog σου είναι mobile-friendly, αυτό σημαίνει, σύμφωνα με την Google, ότι έχεις και μεγαλύτερο ranking.

Συχνοί διαγωνισμοί

Στην Ελλάδα κυρίως, αρκετοί bloggers τείνουν να κάνουν συνεχώς διαγωνισμούς για να κρατάνε τα στατιστικά τους υψηλά. Παρόλα αυτά, οι συχνοί διαγωνισμοί φέρνουν ως αποτέλεσμα την εγκατάλειψη ενός blog, καθώς ο αναγνώστης ενδιαφέρεται μόνο για τον διαγωνισμό και όχι για το περιεχόμενο. Αν διοργανώνεις αρκετά συχνά διαγωνισμούς, κάνε ένα μικρό διάλειμμα και έλεγξε αν μειωθεί το bounce rate.

Έλεγξε τον κώδικα του Google Analytics

Όπως ανέφερε και το Search Engine Journal στο άρθρο του, σε ορισμένες περιπτώσεις κάποιοι bloggers έχουν λανθασμένο Google Analytics κώδικα με αποτέλεσμα να λαμβάνουν λανθασμένα στατιστικά. Αρχικά, συνδέσου στον λογαριασμό σου και έλεγξε να δεις αν οι ρυθμίσεις είναι σωστές (κυρίως ο σύνδεσμος του blog σου). Αν έχεις SSL και μεταφέρεις τους χρήστες σου σε HTTPS αλλά στο Analytics έχεις δηλωμένο το blog σου με HTTP, αυτό μπορεί επίσης να επηρεάζει τα στατιστικά. Έλεγξε επίσης αν ο κώδικας έχει προστεθεί στο header και όχι σε κάποιο άλλο σημείο του blog.

Διόρθωσε ή αφαίρεσε την sidebar του blog σου

Αν το blog σου έχει sidebar, σιγουρέψου πως έχεις προσθέσει σε αυτή όλα τα βασικά που θα χρειαστεί ένας αναγνώστης σου. Σιγουρέψου πως έχεις συνδέσμους προς άλλα άρθρα, συνδέσμους προς άλλες σελίδες σου και όλες τις υπόλοιπες απαραίτητες πληροφορίες. Αν το blog σου υποστηρίζει τον σχεδιασμό χωρίς ενεργή sidebar, έλεγξε μήπως με την αφαίρεση της μειώσεις το bounce rate και αυξήσεις το engagement.


Bonus: Χρησιμοποίησε βίντεο ή podcast επεισόδια προς όφελος σου

Όλος παραδόξως, μέσα από τα στατιστικά του Inkstory παρατήρησα κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον: Όταν μέσα σε ένα άρθρο μου βάζω ένα podcast επεισόδιο ή ένα βίντεο που έχω φτιάξει, ξαφνικά το ποσοστό εγκατάλειψης μειώνεται έως και 60-60%. Αυτό, βάση λογικής πάντα, αλλά και βάση των στατιστικών, συμβαίνει επειδή ένα μεγάλο μέρος των αναγνωστών κάθονται και ακούνε το podcast επεισόδιο ή παρακολουθούν το βίντεο που έφτιαξα.

Ένα άλλο εξαιρετικό γεγονός είναι και οι returning visitors, οι επισκέπτες δηλαδή που ξανά επιστρέφουν πίσω στο blog την ίδια μέρα, την επόμενη ή γενικότερα μέσα στον μήνα. Όσα πιο πολλά podcast επεισόδια βάζω μέσα στα άρθρα μου, τόσοι πιο πολλοί αναγνώστες αποθηκεύουν αυτά τα άρθρα ή θυμούνται να τα ξανά επισκεφτούν μόνο και μόνο για να ακούσουν τα επεισόδια, τα οποία προφανώς δεν μπόρεσαν να ακούσουν την στιγμή που διάβαζαν το άρθρο.

Αυτή η μικρή αλλά τρομακτικά βοηθητική στρατηγική μου κίνησε ιδιαίτερα το ενδιαφέρον και για ακόμα ένα λόγο. Βλέπεις, εδώ και περίπου δύο χρόνια, οι μεγαλύτεροι και γνωστότεροι bloggers του εξωτερικού προσθέτουν σχεδόν σε κάθε άρθρο τους από ένα podcast επεισόδιο. Πάντα μου κινούσε το ενδιαφέρον να μάθω για πιο λόγο το έκαναν αυτό σε κάθε άρθρο, και νομίζω πως τώρα έπιασα το νόημα, καθώς τα blogs τους έχουν πολύ μειωμένο bounce rate σε σύγκριση με παλιά που δεν ασχολιόντουσαν με το podcasting.

Το άρθρο που είχα δημοσιεύσει με τίτλο “Τα καλύτερα WordPress Plugins που χρησιμοποιώ [PODCAST]” είχε μόλις 6% bounce rate.


Ποιο είναι το δικό σου bounce rate ποσοστό στο Google Analytics και σε τι αλλαγές έχεις προβεί για να αλλάξεις τον αριθμό; Θεωρείς πως είναι σημαντικό να είναι μειωμένο το ποσοστό εγκατάλειψης ενός blog ή εστιάζεις σε άλλα πράγματα; Θα χαρώ να ακούσω τις απόψεις σου στα σχόλια παρακάτω.

Image Credits: Freepik

Παναγιώτης Σακαλάκης
Παναγιώτης Σακαλάκηςhttps://inkstory.gr
Ο Παναγιώτης Σακαλάκης, με βάση το Κιλκίς, είναι Web Designer & Blogger, ιδρυτής της Inkstory Ο.Ε., του TechGuides και του TechWise Insider, καθώς επίσης & Host στα «The Blogging Dispatch» & «TechGuides» Podcasts. Όποτε δεν γράφει, βρίσκεται σε κάποιο βουνό με το Hard-Trail ποδήλατο του.

2 ΣΧΟΛΙΑ

0 0 ψήφοι
Article Rating
Εγγραφή
Ειδοποίηση για
guest
2 Comments
Παλαιότερα
Νεότερα Top Σε Ψήφους
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Διαβάστε Επίσης

Αναζητάς περισσότερα;