Πέμπτη, 3 Οκτωβρίου, 2024

Google Analytics: Τι είναι και πως να το χρησιμοποιείς;

Share

Απ’ όλες τις φορές που έχω ρωτήσει αναγνώστες για ιδέες άρθρων, το Google Analytics πάντα έπαιρνε την πρωτιά. Οπότε, αυτός ο οδηγός [για αρχάριους] ελπίζω πως βοηθήσει αρκετούς bloggers να μάθουν πως να χρησιμοποιούν την δημοφιλή υπηρεσία της Google.

Το Google Analytics δεν είναι δύσκολο στη χρήση, αλλά όταν το βλέπεις για πρώτη φορά, ή δεύτερη, ή τρίτη.. βασικά τις πρώτες χίλιες φορές, ξεκινάς και ιδρώνεις, αγχώνεσαι, το στομάχι σου σφίγγεται και ξαφνικά βρίσκεις τον εαυτό σου δύο με τρία χρόνια αργότερα να μην γνωρίζει πως στο καλό λειτουργεί η υπηρεσία. Αλλά δεν χρειάζεται να είναι έτσι τα πράγματα, υπάρχει τρόπος να το μάθεις, αρκεί να το δεις με διαφορετικό μάτι και να έχεις έναν οδηγό να σε καθοδηγήσει με την κάθε του λειτουργία.

Θα είμαι απόλυτα ειλικρινής, όμως, αναφέροντας πως δεν θα αναλύσω κάθε λειτουργία της υπηρεσίας, αλλά μόνο τις βασικές που είναι και οι πιο σημαντικές – προς το παρόν τουλάχιστον, καθώς έχω ως σκοπό να ανανεώνω συνεχώς αυτό το άρθρο με νέες πληροφορίες, λειτουργίες και να αναφέρω όλες τις αλλαγές που θα γίνονται μελλοντικά.

Για να μην δυσκολευτείς διαβάζοντας ολόκληρο το άρθρο, το οποίο φαντάζομαι από αυτή την στιγμή που γράφω αυτές τις λέξεις πως θα βγει ολίγο τεράστιο, χρησιμοποίησε το Table of Contents που έχω στα άρθρα μου για να διαβάσεις μόνο όσα πραγματικά σε ενδιαφέρουν.

Τι είναι το Google Analytics;

Τι είναι το Google Analytics και πως να το χρησιμοποιείς

Το Google Analytics είναι με διαφορά η μεγαλύτερη και δημοφιλέστερη υπηρεσία για να παρακολουθείς τα στατιστικά του blog σου. Μπορεί να συνδεθεί με τις μεγαλύτερες blogging πλατφόρμες, ενώ είναι εξίσου συμβατό σε οποιαδήποτε ιστοσελίδα, υπηρεσία ή εφαρμογή, με τη χρήση του JavaScript κώδικα που παρέχεται προς κάθε χρήστη. Αυτό σημαίνει πως ακόμα και αν δημιουργείς μια Android ή iOS εφαρμογή, ένα πρόγραμμα για τα Windows, το Mac ή το Linux, το Google Analytics είναι ένα από τα πιο must-have εργαλεία που πρέπει να ενσωματώσεις.

Αν και οι χρήστες του WordPress έχουν την δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ από μια τεράστια γκάμα υπηρεσιών για στατιστικά, όπως αυτά που παρέχει το Jetpack ή το Slimstat, το Google Analytics είναι με διαφορά πιο σταθερό και αξιόπιστο, παρέχοντας περισσότερες επιλογές και χαρακτηριστικά που κάθε blogger χρειάζεται. Όπως έχω αναφέρει και σε αρκετά άρθρα μου, το να γνωρίζεις τα στατιστικά του blog σου καλά, είναι σαν να γνωρίζεις την διαδρομή προς την επιτυχία.

Το να γνωρίζεις τα στατιστικά του blog σου καλά, είναι σαν να γνωρίζεις και την διαδρομή προς την επιτυχία.

Το Google Analytics λοιπόν κυκλοφόρησε για πρώτη φορά τον Νοέμβριο του 2005 και είναι ουσιαστικά η πιο απλοϊκή έκδοση του Google Analytics 360, μια υπηρεσία που απευθύνεται αποκλειστικά σε εταιρικούς χρήστες και όχι στο ευρύ κοινό.

Είναι το Google Analytics δωρεάν;

Το Google Analytics παρέχεται εντελώς δωρεάν προς όλους, αλλά υπάρχει και μια επί πληρωμής έκδοση, το Google Analytics 360. Οι μεγάλες και μικρές επιχειρήσεις συχνά είναι ικανοποιημένες από την δωρεάν έκδοση της υπηρεσίας, αλλά για τις Enterprise επιχειρήσεις που θέλουν πιο ειδικευμένα στατιστικά, το Analytics 360 είναι η go-to υπηρεσία.

Όταν πληρώνεις για το 360 έχεις επίσης πρόσβαση στην τεχνική υποστήριξη της Google, ενώ λαμβάνεις επίσης και account manager ο οποίος είναι εκεί για να σε βοηθήσει σε οτιδήποτε χρειαστείς. Αλλά το 360 δεν είναι μια υπηρεσία που μπορώ να χρησιμοποιήσω εγώ και εσύ, καθώς στοιχίζει (αυτή την στιγμή που γράφεται το άρθρο) 150 χιλιάδες δολάρια ετησίως και χρεώνεται μηνιαίως. Επίσης, η ιστοσελίδα σου θα πρέπει να χτυπάει πάνω από ένα δισεκατομμύριο μηνιαίες προβολές σελίδων για να σε δεχτούν.

Δες τις διαφορές του Google Analytics και Google Analytics 360.

Είμαι ο μόνος εδώ που αν έβγαζε τόσα χρήματα θα έφτιαχνε την δική του υπηρεσία στατιστικών και τελείωσε η υπόθεση; Τι εννοείς όχι;

Πως να περάσεις το Google Analytics στο blog σου

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι να δημιουργήσεις έναν λογαριασμό (duh), συμπληρώνοντας όλα τα απαραίτητα στοιχεία. Μεγάλη προσοχή, ωστόσο, δώσε στο URL του blog σου όταν το συμπληρώσεις κατά την εγγραφή σου στην υπηρεσία, καθώς αν το blog βρίσκεται σε HTTPS και το δηλώσεις με HTTP, θα υπάρχει πρόβλημα με λανθασμένα στατιστικά.

Για τους χρήστες του WordPress

Στο WordPress έχεις την δυνατότητα να περάσεις το Google Analytics με ένα σωρό διαφορετικούς τρόπους. Το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να επιλέξεις έναν.

Analytify

Ο πιο εύκολος και πρακτικός τρόπος για να περάσεις το Google Analytics στο WordPress είναι μέσω του Analytify, ενός δωρεάν plugin που θα σου παρέχει επίσης και έναν πίνακα στατιστικών για να κοιτάς τα πιο βασικά στατιστικά εύκολα και γρήγορα. Για να ενεργοποιήσεις το Analytify και να συνδέσεις το Google Analytics σε αυτό, ακολούθησε τα παρακάτω βήματα.

Κάνε σύνδεση στο WordPress blog σου και από το αριστερό πλαϊνό μενού πάνε στην επιλογή Πρόσθετα και στη συνέχεια Νέο πρόσθετο. Από την αναζήτηση γράψε την λέξη “Analytify” και κάνε εγκατάσταση το “Analytify – Google Analytics Dashboard Plugin for WordPress.” Μόλις η εγκατάσταση ολοκληρωθεί, απλά κάνε κλικ στο “Ενεργοποίηση” και είσαι έτοιμος.

Analytify

Στη συνέχεια, από το αριστερό πλαϊνό μενού, βρες την επιλογή Analytify (συνήθως εμφανίζεται κάπου στην αρχή) και κάνε κλικ στην υπό-επιλογή “Dashboard“. Στην σελίδα που θα μεταφερθείς, κάνε κλικ στην επιλογή “Allow and Continue” ή στην επιλογή “Skip this step”. Συχνά επιλέγω την πρώτη επιλογή για να μην με ζαλίζει μετά με διάφορα προειδοποιητικά μηνύματα πως δεν τους παρέχω ορισμένα ανώνυμα στατιστικά.

Αν επιλέξεις την επιλογή “Allow and Continue,” αυτό σημαίνει πως μοιράζεσαι μαζί τους ορισμένα στατιστικά που αναφέρουν πως χρησιμοποιείς το plugin.

Analytify

Στην επόμενη σελίδα που θα μεταφερθείς, απλά κάνε κλικ στην επιλογή “Log in with your Google Analytics account.”

Analytify 3

Στη συνέχεια θα μεταφερθείς σε μια εξωτερική σελίδα για να συνδεθείς με τον Google λογαριασμό σου. Επέλεξε αρχικά με ποιον λογαριασμό θέλεις να συνδεθείς και στη συνέχεια κάνε κλικ στην επιλογή “Allow” για να επιτρέψεις το Analytify να έχει πρόσβαση σε ορισμένες λειτουργίες του Google Analytics λογαριασμού σου ώστε να λειτουργεί.

Μόλις δώσεις πρόσβαση στο Analytify, θα σε μεταφέρει αυτόματα πίσω στο WordPress όπου θα έχεις ορισμένες επιλογές που μπορείς να ενεργοποιήσεις. Αν δεν έχεις περάσει χειροκίνητα τον JavaScript κώδικα που σου παρέχει η υπηρεσία για να περάσεις το Analytics στο blog σου, τότε ενεργοποίησε την επιλογή “Install Google Analytics tracking code” για να περάσει τον κώδικα το Analytify αυτόματα. Επέλεξε επίσης την επιλογή “Hide profiles list” για να κρύψεις άλλα blogs που μπορεί να έχεις στον Google Analytics λογαριασμό σου και βεβαιώσου πως έχεις επιλέξει και στις δύο επιλογές το σωστό blog (και πάλι, αν έχεις περισσότερα από ένα blogs στον Google Analytics λογαριασμό σου).

Analytify 5

Τέλεια! Ο Google Analytics λογαριασμός σου είναι πλέον συνδεδεμένος με το Analytify. Προτού όμως ξεκινήσεις να παρακολουθείς τα στατιστικά σου, μένουν ορισμένες ακόμα επιλογές που πρέπει να ενεργοποιήσεις / αλλάξεις.

Πάνε στην καρτέλα “Admin” και επέλεξε ποιοι θέλεις να έχουν πρόσβαση στα στατιστικά σου μέσω του Analytify. Προσωπικά, το έχω θέσει μόνο για τους διαχειριστές, αλλά μπορείς να παρέχεις πρόσβαση και στους συντάκτες σου. Μην ξεχάσεις φυσικά να αποθηκεύσεις τις αλλαγές που έκανες.

Analytify 6

Στη συνέχεια, πάνε στην καρτέλα “Advanced” και ενεργοποίησε τις παρακάτω επιλογές:

  • Anonymize IP addresses
  • Force Analytics Traffic Over SSL
  • Track User ID
  • Demographic & Interest Tracking
  • Page Not Found (404)
  • JavaScript Errors
  • AJAX Errors
Analytify 7

Τις υπόλοιπες επιλογές άφησε τες καθώς έχουν μιας και αφορούν πιο ειδικευμένους χρήστες και πραγματικά δεν υπάρχει λόγος να τις ενεργοποιήσεις εκτός αν γνωρίζεις τι κάνεις.

Μόλις ολοκληρώσεις όλα τα παραπάνω, πάνε ξανά στο πλαϊνό μενού και επέλεξε την επιλογή “Dashboard” στο Analytify. Από αυτή την σελίδα θα έχεις την δυνατότητα να δεις όλα τα στατιστικά του blog σου, συμπεριλαμβανομένων από ποιες χώρες ή πόλις σε επισκέπτονται περισσότερο, ποια είναι τα πιο δημοφιλή σου άρθρα, από που έρχονται οι περισσότεροι επισκέπτες (μηχανές αναζήτησης, κοινωνικά δίκτυα, referrals/άλλες ιστοσελίδες κ.α.)

Analytify 8

Σημείωση: Αν βλέπεις διαφορετικά στατιστικά στο Analytify και διαφορετικά στο Google Analytics είναι επειδή κατά πάσα πιθανότητα βλέπεις τα στατιστικά σε διαφορετική ημερομηνία σε κάθε υπηρεσία. Το Analytify παίρνει αυτόματα τα στατιστικά σου από το Google Analytics, οπότε δεν γίνεται να κάνει λάθος. Εμφανίζει πάντα τα ίδια, αρκεί να έχεις επιλεγμένη την ίδια ημερομηνία και στα δύο. Για παράδειγμα, με το που μπεις στο Dashboard του Analytify, επάνω δεξιά υπάρχει η επιλογή για να δεις τις σημερινές επισκέψεις, τις χθεσινές, για τις τελευταίες 30 ημέρες και πάει λέγοντας.

Για τους χρήστες άλλων blogging πλατφορμών

Αν βρίσκεσαι σε άλλη blogging πλατφόρμα ή θέλεις να περάσεις το GA με χειροκίνητο τρόπο στο WordPress, ακολούθησε τα παρακάτω βήματα.

1. Κάνε σύνδεση στον GΑ λογαριασμό σου.

2. Από το αριστερό μενού επέλεξε την επιλογή “Διαχειριστής” και στη συνέχεια κάνε κλικ στην επιλογή “Πληροφορίες παρακολούθησης” και από κάτω ακριβώς στην επιλογή “Κώδικας παρακολούθησης“.

Google Analytics 1

3. Αντέγραψε τον JavaScript κώδικα που σου παρέχεται και επικόλλησε τον κάτω από το <header> στον κώδικα του blog σου.

Google Analytics 2

Για τους χρήστες του Blogger (Blogspot)

Στο Blogger υπάρχουν δύο διαφορετικοί τρόποι για να περάσεις το Google Analytics στο blog σου και πρέπει να δώσεις μεγάλη σημασία στον τρόπο με τον οποίο θα το κάνεις. Ενώ η πλατφόρμα παρέχει την επιλογή να βάλεις απλά την ID του GA λογαριασμού σου στις ρυθμίσεις, δεν θα λειτουργούν τα στατιστικά αν δεν χρησιμοποιείς ένα από τα διαθέσιμα templates που παρέχει το Blogger. Αν χρησιμοποιείς ένα template που έφτιαξες μόνος σου ή κατέβασες από κάποια ιστοσελίδα, τότε θα χρειαστεί να το βάλεις με τον παραπάνω τρόπο που έδειξα, βάζοντας τον κώδικα πριν το </header>.

Google Analytics στον κώδικα του Blogger
Παράδειγμα του GA κώδικα στον κώδικα του template μέσα στο Blogger και πριν το </header>.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του Google Analytics για να παρακολουθείς τα στατιστικά του blog σου

Τώρα που γνωρίζεις πως συνδέεται το GA με κάθε blogging πλατφόρμα, ήρθε η στιγμή να μάθεις πως να παρακολουθείς τα στατιστικά του blog σου (γιουχουυυ!!).

Να αναφέρω σε αυτό το σημείο πως κάθε επικεφαλίδα παρακάτω αφορά ουσιαστικά κάθε επιλογή που υπάρχει στο αριστερό πλαϊνό μενού του Google Analytics. Οπότε, όταν γράφω “Σε πραγματικό χρόνο” βλέπεις αυτά που γράφω στην σελίδα “Σε πραγματικό χρόνο” που θα βρεις στο αριστερό πλαϊνό μενού.

Αρχική σελίδα

Από την αρχική σελίδα του GA θα έχεις την δυνατότητα να δεις ορισμένα βασικά αναλυτικά του blog σου, όπως τις συνολικές επισκέψεις (βάση ημερών), τους ενεργούς χρήστες που βρίσκονται μέσα στο blog σου αυτή την στιγμή, γεωγραφικά στοιχεία, από ποιες συσκευές επισκέπτονται το blog σου οι περισσότεροι αναγνώστες και ορισμένα ακόμα στατιστικά. Η αρχική σελίδα είναι ίσως ότι πιο απλό και βασικό υπάρχει στον GA λογαριασμό σου.


Σε πραγματικό χρόνο

Σε αυτή την σελίδα θα βρεις ακριβώς αυτό που γράφει και η ονομασία της σελίδας: Πόσοι ενεργοί χρήστες βρίσκονται (σε πραγματικό χρόνο) αυτή την στιγμή στο blog σου, καθώς επίσης και ποιες σελίδες ή άρθρα διαβάζουν, από ποια χώρα είναι, την πηγή της επίσκεψης τους (δηλαδή από που μπήκαν στο blog σου – κοινωνικά δίκτυα, άλλες ιστοσελίδες κ.α.) και τι λέξη κλειδί έγραψαν στην Google και σε βρήκαν (αν μπήκαν από την Google).

Σημείωση: Όταν γράφω “GA” εννοώ το Google Analytics αλλά σε συντομογραφία.

Τοποθεσίες

Από αυτή την ενότητα θα έχεις την δυνατότητα να δεις από χώρες και περιοχές σε διαβάζουν αυτή την στιγμή. Το GA εμφανίζει όλες τις χώρες παγκοσμίως, αλλά αν σε κάποιους δεν εμφανίζεται η τοποθεσία, μην αγχώνεσαι, το έχουν επιλέξει οι ίδιοι τους από τις ρυθμίσεις του περιηγητή τους, ή βρίσκονται με Linux και έχουν φροντίσει να μην τους κάνει tracking καμιά ιστοσελίδα και υπηρεσία.

Πηγές επισκεψιμότητας

Αυτή η ενότητα είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς σου δείχνει από ποιες εξωτερικές ιστοσελίδες σε επισκέπτονται οι αναγνώστες σου. Έκαναν κλικ στην δημοσίευση που ανέβασες στο Facebook, στο Twitter ή σε οποιοδήποτε άλλο κοινωνικό δίκτυο; Μήπως από κάποια άλλη ιστοσελίδα; Είναι επίσης αρκετά βοηθητικό όταν κάνεις μια διαφήμιση και θέλεις να δεις πόσοι μπήκαν από αυτήν.

Περιεχόμενο

Από αυτή την ενότητα θα έχεις την δυνατότητα να δεις ποιες σελίδες διαβάζουν οι αναγνώστες σου και πόση ώρα μένουν σε αυτές. Θα βλέπεις επίσης τον τίτλο του άρθρου που διαβάζουν, τον σύνδεσμο και το αριθμό των ανθρώπων που διαβάζουν κάθε άρθρο ή σελίδα.

Συμβάντα

Στον πραγματικό χρόνο, τα συμβάντα σου επιτρέπουν να παρακολουθείς όλες τις προσαρμοσμένες αλληλεπιδράσεις που έχεις δημιουργήσει χειροκίνητα στο GA. Αυτά τα συμβάντα μπορεί να περιλαμβάνουν τα κλικ από διαφημίσεις, τις προβολές των βίντεο σου, τα paper downloads και πολλά ακόμα.

Μετατροπές

Για κάθε “στρατηγική” που εφαρμόζεις, μπορεί να αναρωτιέσαι “λειτουργεί όντως;” Οι μετατροπές του GA κάνουν ακριβώς αυτό: σου παρέχουν όλα τα δεδομένα που χρειάζεσαι για να καταλάβεις (σε πραγματικό χρόνο) πως αλληλεπιδρούν οι αναγνώστες σου με τους κορυφαίους στόχους που έχεις δημιουργήσει – καθώς επίσης και αν έχουν ολοκληρώσει αυτούς τους στόχους.


Κοινό

Από αυτή την σελίδα και τις ενότητες της θα έχεις την δυνατότητα να δεις τα πιο σημαντικά στατιστικά του blog σου. Είναι αναμφισβήτητα το πιο σημαντικό κομμάτι του GA, οπότε δώσε μεγάλη προσοχή.

Ενεργοί χρήστες

Από αυτή την ενότητα θα έχεις την δυνατότητα να δεις τις αναφορές της επισκεψιμότητας σου, βλέποντας πόσοι χρήστες επισκέπτηκαν το blog σου τις τελευταίες 1, 7, 14 ή 30 ημέρες. Αυτές οι πληροφορίες θα σε βοηθήσουν να καταλάβεις πως λειτουργεί και πως τα πηγαίνει σε γενικό βαθμό το blog σου. Αν για παράδειγμα την προηγούμενη εβδομάδα είχες 10,000 επισκέψεις, αλλά αυτή την εβδομάδα έχεις μόλις 4,000 επισκέψεις, αυτό σημαίνει πως κάτι δεν πάει καλά με το blog σου και πρέπει να το ελέγξεις οπωσδήποτε.

Αξία χρόνου ζωής

Αναρωτιέσαι αν οι επισκέψεις που απέκτησες από μια email καμπάνια είναι αξιόπιστες; Προσπαθείς μήπως να αποφασίσεις για το αν οι επισκέψεις που λαμβάνεις από τα κοινωνικά δίκτυα αξίζει; Η ενότητα “αξία χρόνου ζωής” σου παρέχει πληροφορίες οι οποίες αναλύουν όλα αυτά τα ερωτήματα και σε ενημερώνουν ποιοι μέθοδοι λειτουργούν και ποιοι όχι.

Ανάλυση κοόρτης

Δεν είμαι σίγουρος για το πως θα αναλύσω την συγκεκριμένη ενότητα (μέχρι και η ονομασία της είναι περίεργη), αλλά θα προσπαθήσω να κάνω ότι καλύτερο μπορώ.

Από αυτή την ενότητα μπορείς ουσιαστικά να δεις όλους τους χρήστες που έχουν κάτι κοινό μεταξύ τους. Για παράδειγμα, όλοι οι χρήστες που επισκέφτηκαν το blog σου την ίδια ημέρα, ή όλοι οι χρήστες που επισκέφτηκαν το blog σου μετά από μια νέα καμπάνια που ξεκίνησες, ή έναν διαγωνισμό που έκανες και πάει λέγοντας. Μπορείς να δημιουργήσεις νέες τέτοιες αναφορές κάθε φορά που θέλεις να ελέγξεις κάτι συγκεκριμένο.

Είδη κοινού

Αυτή η ενότητα σου επιτρέπει να δημιουργείς πιο λεπτομερείς αναφορές για το κοινό σου και να τις εφαρμόζεις μέσα στις αναφορές των στατιστικών σου. Τι εννοείς δεν κατάλαβες;

Υ.Γ. Δεν έχω ιδέα τι είναι και πως λειτουργεί αυτή η ενότητα. Δεν την κατάλαβα ποτέ και δεν την χρησιμοποίησα ποτέ.

Εξερεύνηση χρηστών

Από αυτή τη σελίδα θα βρίσκεις αναφορές οι οποίες αναλύουν τη συμπεριφορά των χρηστών και όχι μια ευρεία επισκόπηση της συμπεριφοράς των χρηστών όπως γίνεται με την ‘Ανάλυση κοόρτης‘ που ανέφερα παραπάνω. Τα συγκεκριμένα στατιστικά είναι χρήσιμα αν θέλεις να κατανοήσεις πως οι χρήστες μια συγκεκριμένης πόλης ανταποκρίθηκαν σε κάτι που δημοσίευσες.

Η ‘Εξερεύνηση χρηστών’ παρέχει πληροφορίες και δεδομένα για το πως ένας συγκεκριμένος χρήστης αποφάσισε να κάνει μια αγορά στο e-shop σου ή τι ακριβώς τον έκανε να βγει εντελώς από την ιστοσελίδα την ώρα που βρισκόταν στο ‘καλάθι’ του. Για κάθε χρήστη θα βρεις πληροφορίες όπως τον χρόνο που έκατσε μέσα στην ιστοσελίδα, το bounce rate, το εισόδημα κ.α.

Δημογραφικά στοιχεία

Αυτή η ενότητα είναι αναμφισβήτητα μια από τις πιο σημαντικές καθώς σου παρέχει λεπτομερείς πληροφορίες για την ηλικία και το φύλο των χρηστών σου. Για παράδειγμα, μπορείς να δεις μέχρι και τον μέσο χρόνο συνεδρίας των γυναικών ηλικίας 25-34 ετών κατά τη διάρκεια μιας συγκεκριμένης περιόδου.

Μπορείς να χρησιμοποιήσεις τις συγκεκριμένες πληροφορίες και στο media kit σου ώστε να παρέχεις καλύτερες διαφημίσεις, να έχεις μια πιο δυνατή μάρκετινγκ στρατηγική ή ακόμα και για να εστιάζεις σε καλύτερα άρθρα.

Ενδιαφέροντα

Αν θέλεις να στοχεύσεις σε συγκεκριμένους χρήστες με συγκεκριμένα ενδιαφέροντα, τότε αυτή η ενότητα θα σε βοηθήσει να κάνεις ακριβώς αυτό: να δεις σε ποιους αρέσει τι. Στο Inkstory, για παράδειγμα, το 56,59% των χρηστών λατρεύουν να κάνουν online αγορές – γεγονός το οποίο μπορώ να υποστηρίξω από τις affiliate πωλήσεις που έχω κάνει. Φυσικά, για να φτάσει σε αυτό το ποσοστό, έπρεπε όλα τα προϊόντα που προωθούσα να ήταν υψηλής ποιότητας και value for money.

Γεωγραφικά κριτήρια

Σε αυτή την σελίδα θα βρεις πληροφορίες για την γλώσσα και την τοποθεσία των χρηστών. Αυτές οι πληροφορίες είναι ιδιαίτερα χρήσιμες κυρίως για μάρκετινγκ σκοπούς, ενώ αν έχεις ένα τοπικό blog ή μια τοπική εφημερίδα, τότε θα είσαι σε θέση να δεις από ποιες πόλις και χώρες σε διαβάζουν οι περισσότεροι αναγνώστες σου.

Συμπεριφορά

Από αυτή την αναφορά θα μπορείς να καταλάβεις αν οι νέοι χρήστες επιστρέφουν στο blog σου και αν ασχολούνται όντως με το περιεχόμενο σου – το γνωστό engagement δηλαδή που έχω αναφέρει σε πολλά προηγούμενα άρθρα. Μπορείς να δεις πληροφορίες όπως: Νέοι έναντι επανερχόμενων, Συχνότητα και προσφατότητα και Αφοσίωση.

Τεχνολογία

Από αυτή την ενότητα θα έχεις την δυνατότητα να δεις από που επισκέπτονται οι χρήστες το blog σου, συμπεριλαμβανομένων και από ποιον browser (περιηγητή), από ποιο λειτουργικό σύστημα και ποιο δίκτυο χρησιμοποιούν για να συνδεθούν στο ίντερνετ (Forthnet, OTE, Wind κ.α.).

Κινητό

Από αυτή την ενότητα θα μπορείς να δεις από ποιες συσκευές επισκέπτονται οι χρήστες το blog σου, συμπεριλαμβανομένων από tablets, desktops (σταθεροί υπολογιστές και laptops), ή ακόμα και από ποιες mobile συσκευές, μεταξύ και του μοντέλου της συσκευής (Samsung Galaxy S8 ή Huwaei P8 Lite κ.α.).

Μπορείς να χρησιμοποιήσεις αυτές τις πληροφορίες για να δεις από ποιες συσκευές επισκέπτονται το blog σου οι περισσότεροι χρήστες και να δεις μέσω αυτών των συσκευών αν χρειάζεται βελτιώσεις ο σχεδιασμός.

Προσαρμογή

Αυτή η “περιοχή” του Google Analytics σου επιτρέπει να καθορίσεις και να συγκρίνεις ακόμα καλύτερα τα τμήματα των χρηστών. Για παράδειγμα, μπορείς να συγκρίνεις το bounce rate των mobile χρηστών με αυτούς που ολοκλήρωσαν μια αγορά, ή να δεις πόσοι από τους νέους χρήστες που επισκέφθηκαν το blog σου ήρθαν από μηχανές αναζήτησης.

Συγκριτική αξιολόγηση

Αυτή είναι ίσως από τις πιο ενδιαφέρουσες ενότητες του GA καθώς σου επιτρέπει να συγκρίνεις τα δεδομένα του blog σου με δεδομένα από άλλους χρήστες που γράφουν για την ίδια θεματολογία με εσένα. Αυτό σημαίνει πως θα έχεις την δυνατότητα να συγκρίνεις το blog σου με εκατοντάδες χιλιάδες άλλα blogs που είτε γράφουν για μια συγκεκριμένη θεματολογία, είτε έχουν υπό-ενότητες όπως τις δικές σου. Μπορείς ακόμα να συγκρίνεις μέχρι και τις τοποθεσίες και τις συσκευές.

Ροή χρηστών

Τι κάνουν οι χρήστες όταν μπαίνουν στο blog σου; Αυτή η αναφορά παρέχει visual παρουσιάσεις για το πως κινούνται οι χρήστες μέσα στο blog σου. Για παράδειγμα, μπορείς να δεις τι ακριβώς κάνουν όλοι οι χρήστες από την Θεσσαλονίκη ή το Κιλκίς όταν μπαίνουν στο blog σου έως την στιγμή που βγαίνουν από αυτό.

Αν καταλάβεις και κατανοήσεις τον τρόπο με τον οποίο βλέπουν οι αναγνώστες το blog σου, τότε θα έχεις την δυνατότητα να κάνεις νέες βελτιώσεις για να μένουν ακόμα περισσότερο και να αλληλεπιδρούν με το περιεχόμενο σου.


Απόκτηση

Οι αναφορές από την ‘Απόκτηση‘ παρέχουν λεπτομερείς πληροφορίες για το πως βρίσκουν το blog σου οι χρήστες, τι κάνουν μόλις μπουν σε αυτό και αν έχουν ολοκληρώσει κάποιο action, όπως για παράδειγμα αν έχουν συμπληρώσει μια φόρμα (του newsletter ας πούμε).

Spoiler: Η Google ανακοίνωσε πως σε λίγο καιρό θα παρέχει και αναφορές για τις φωτογραφίες του blog σου μέσω του Google Analytics.

Σύνολο επισκεψιμότητας

Από αυτή την ενότητα θα έχεις την επιλογή να δεις ποιες ιστοσελίδες σου στέλνουν τον περισσότερο κόσμο. Μπορείς ακόμα να δεις και τι actions έχουν κάνει οι χρήστες, συμπεριλαμβανομένων και του bounce rate, τις πηγές και τα μέσα, τις παραπομπές κ.α.

Αν επενδύεις στα Google Ads, τότε αυτά τα δεδομένα είναι ζωτικής σημασίας για να καταλάβεις και να κατανοήσεις την μάρκετινγκ στρατηγική σου. Φυσικά, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι να συνδέσεις τον Google Ads λογαριασμό σου με το Google Analytics.

Search Console

Αυτή είναι μια από τις πιο σημαντικές σελίδες του GA καθώς συνδέεται με το Search Console και σου δείχνει να καταλάβεις πως τα πηγαίνει το blog σου στις μηχανές αναζήτησης (organic search). Πρώτα απ’ όλα θα χρειαστεί να συνδέσεις τον Google Analytics λογαριασμό σου με το Search Console και στη συνέχεια θα έχεις την δυνατότητα να βλέπεις λεπτομερείς δεδομένα.

Διάβασε επίσης: Google Search Console – Τι είναι και πως θα σου καλυτερεύσει το SEO

Κοινωνικά δίκτυα

Το λέει άλλωστε και η ονομασία: από αυτή την ενότητα θα βλέπεις πληροφορίες για τα κοινωνικά δίκτυα. Η λίστα ταξινομείται με την παρακάτω ταξινόμηση:

  • Network Referrals (Παραπομπές δικτύου)
  • Landing Pages (Σελίδες προορισμού)
  • Conversions (Μετατροπές)
  • Plugins (Προσθήκες)
  • Users Flow (Ροή χρηστών)

Χρησιμοποίησε τις παραπάνω πληροφορίες για να δεις από ποια κοινωνικά δίκτυα λαμβάνεις τον περισσότερο κόσμο και πως οι χρήστες αλληλεπιδρούν με το περιεχόμενο σου μέσω των αγαπημένων τους κοινωνικών δικτύων.

Καμπάνιες

Αν έχεις πληρωμένες διαφημίσεις που τρέχουν στο Google Ads, από αυτή την σελίδα θα έχεις την δυνατότητα να δεις όλες τις ενεργές καμπάνιες σου και τα αποτελέσματα τους. Αν μια καμπάνια δεν πάει καλά, θα έχεις την δυνατότητα να το δεις από εδώ. Μπορείς ακόμα να συγκρίνεις και τα στατιστικά για καμπάνιες οι οποίες τρέχουν σε άλλες υπηρεσίες και όχι αποκλειστικά στο Google Ads.

Η διαφορά μεταξύ του Google Ads και Google AdSense:

  • Google Ads – Πληρώνεις για να διαφημίσεις / προωθήσεις το blog σου.
  • Google AdSense – Πληρώνεσαι για να προβάλλεις διαφημίσεις στο blog σου.

Συμπεριφορά

Στην ενότητα της Συμπεριφοράς θα έχεις την δυνατότητα να αναλύεις δεδομένα τα οποία αφορούν την συμπεριφορά των χρηστών, όπως για παράδειγμα αν αναζήτησαν κάτι μέσα στο blog σου, το περιεχόμενο που διάβασαν, πόσο γρήγορα φόρτισαν οι σελίδες σου σε αυτούς και πάει λέγοντας.

Διάγραμμα συμπεριφοράς

Αυτή η ενότητα δείχνει όλα τα “μονοπάτια” που παίρνουν οι χρήστες στο blog σου. Για παράδειγμα, μπορείς να δεις αν οι χρήστες που διάβασαν εκείνο το άρθρο για τα καλοκαιρινά μαγιό (λέω τώρα) που έγραψες, στη συνέχεια αγόρασαν μαγιό μέσω των affiliate συνδέσμων σου. Για να χρησιμοποιήσεις όμως αυτή την αναφορά, θα χρειαστεί πρώτα να φτιάξεις χειροκίνητα τα events.

Περιεχόμενο ιστοτόπου

Στο περιεχόμενο ιστοτόπου θα βρεις πληροφορίες και δεδομένα για το αν οι χρήστες ήταν από mobile συσκευές, αν ολοκλήρωσαν κάποια αγορά, αν η κίνηση ήταν organic κ.α. Αυτές οι πληροφορίες θα σε βοηθήσουν να καταλάβεις πότε ένα άρθρο σου πάει καλά ή όχι.

Αν είσαι content marketer, τότε αυτές οι πληροφορίες είναι το παν για εσένα. Προσωπικά, χρησιμοποιώ αυτές τις πληροφορίες για να δω ποιοι τίτλοι άρθρων μου αποδίδουν καλύτερα. Για να δεις και εσύ ποιοι τίτλοι άρθρων σου αποδίδουν καλύτερα, κάνε το εξής:

  1. Πάνε στο Google Analytics > Συμπεριφορά > Περιεχόμενο ιστοτόπου > Όλες οι σελίδες.
  2. Επέλεξε τον “Τίτλο σελίδας” ως δευτερεύουσα ιδιότητα.
  3. Voila! Έχεις τους πιο αποδοτικούς τίτλους σου.

Ταχύτητα ιστότοπου

Η ταχύτητα ιστότοπου αναφέρει το πόσο γρήγορα φορτώνει το περιεχόμενο στους αναγνώστες σου και μπορεί να διαμορφωθεί βάση διαφορετικών ιδιοτήτων. Για παράδειγμα, έχεις την δυνατότητα να δεις αν οι mobile χρήστες αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα με την φόρτωση των σελίδων, ή στις mobile συσκευές χρειάζεται περισσότερος χρόνος για να φορτώσει πλήρως το περιεχόμενο.

Διάβασε επίσης: Google PageSpeed Insights – Κάνε το blog σου πιο γρήγορο από ποτέ!

Αναζήτηση ιστότοπου

Σε αυτή την σελίδα θα έχεις την δυνατότητα να δεις πως οι χρήστες χρησιμοποιούν την αναζήτηση στο blog σου. Με αυτές τις πληροφορίες θα έχεις την δυνατότητα να αναθεωρήσεις τα επόμενα άρθρα που ετοιμάζεσαι να γράψεις καθώς υπάρχει μεγάλη περίπτωση να βρεις νέες ιδέες βάση των αναζητήσεων που έκαναν οι χρήστες.

Σημείωση: Αν τα στατιστικά είναι μηδενικά, αυτό σημαίνει πως κανένας χρήστης δεν έχει αναζητήσει μέσω του blog σου, που σημαίνει πως είτε δεν έχεις καν ένα πεδίο αναζήτησης, είτε δεν το έχεις σε καλό σημείο, είτε οι χρήστες δεν ενδιαφέρθηκαν να αναζητήσουν κάτι στο blog σου.

Συμβάντα

Το Google Analytics ορίζει ένα συμβάν (event) ως “αλληλεπίδραση των χρηστών με το περιεχόμενο που μπορεί να παρακολουθηθεί ανεξάρτητα από την ιστοσελίδα ή τον χρόνο φόρτωσης της οθόνης“.

Τα συμβάντα περιλαμβάνουν τα downloads από PDF αρχεία, τις προβολές των βίντεο, τις εγγραφές από διάφορες φόρμες (newsletters, contact forms κ.α.) και πάει λέγοντας.

Εκδότης

Από αυτή την σελίδα θα έχεις την δυνατότητα να δεις τα δεδομένα για το πως έχει γίνει monetized το blog σου, συμπεριλαμβανομένων και των κλικ που έχουν γίνει. Το monetize είναι ουσιαστικά οι διαφημίσεις που προβάλλεις. Για να μπορέσεις όμως να δεις τα στατιστικά σε αυτή την σελίδα, θα πρέπει πρώτα να συνδέσεις τον GA λογαριασμό σου με την AdSense ή το Ad Exchange.

Πειράματα

Όχι, δεν είναι τα πειράματα που έκανες στην φυσική στο σχολείο, αλλά αυτά με τα οποία μπορείς να τεστάρεις διάφορα πράγματα στο blog σου, όπως για παράδειγμα αν το “καλωσορίσατε” μήνυμα που εμφανίζεται κάθε φορά που επισκέπτεται κάποιος το blog σου τα πάει καλύτερα από το παλιό που είχες. Οπότε μην φοβάσαι, δεν θα σκάσει τίποτα μέσα στο blog σου, πειραματίσου άφοβα.

Αυτό το χαρακτηριστικό έχει αντικατασταθεί από το Google Optimize, το οποίο παρέχει καλύτερα αποτελέσματα και αναφορές.


Μετατροπές

Οτιδήποτε αφορά αυτή την ενότητα του Google Analytics έχει να κάνει με όλες τις ολοκληρωμένες ενέργειες (actions) των χρηστών. Πόσοι άνθρωποι έκαναν εγγραφή στο newsletter; Πόσοι ολοκλήρωσαν μια αγορά; Οτιδήποτε περιλαμβάνει μια ενέργεια, θα το βρεις σε αυτή την ενότητα.

Στόχοι

Οι στόχοι είναι οι ενέργειες που θέλεις να παρακολουθείς. Θα βλέπεις αναφορές μόνο για στόχους που έχεις δημιουργήσει εσύ χειροκίνητα. Η δημιουργία νέων στόχων είναι υπόθεση μόλις μερικών δευτερολέπτων και μπορείς να δημιουργήσεις αρκετούς στόχους για διάφορες ενέργειες.

Ηλεκτρονικό εμπόριο

Το ηλεκτρονικό εμπόριο (Ecommerce) μπορεί να ταξινομηθεί με την εξής ταξινόμηση:

  • Απόδοση προϊόντος
  • Απόδοση πωλήσεων
  • Συναλλαγές
  • Χρόνο έως την αγορά

Για να ενεργοποιήσεις αυτά τα δεδομένα θα χρειαστεί πρώτα να προσθέσεις το ecommerce code που έρχεται με την ιστοσελίδα σου.

Πολυκαναλικές διοχετεύσεις

Έχω την εντύπωση πως η Google πρέπει να βρει καλύτερα ονόματα για ορισμένα χαρακτηριστικά της..

Με τόσους πολλούς διαφορετικούς τρόπους επικοινωνίας με τους αναγνώστες σου, είναι δύσκολο να καταλάβεις πότε κάτι λειτουργεί και πότε όχι. Ως εκ τούτου, από αυτή την σελίδα θα έχεις την δυνατότητα να ρίξεις μια πιο “βαθύτερη” ματιά στα στατιστικά του blog σου.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι να προσθέσεις το ecommerce snippet στο blog σου. Στη συνέχεια, θα μπορείς να παρακολουθείς τα παρακάτω:

  • Υποβοηθούμενες μετατροπές
  • Κορυφαίες διαδρομές μετατροπής
  • Χρονική καθυστέρηση
  • Μήκος διαδρομής

Οι πολυκαναλικές διοχετεύσεις είναι ιδιαίτερα χρήσιμες για τους κατόχους ecommerce ιστοσελίδων που θέλουν να ελέγξουν τα social media conversions του brand τους.

Απόδοση

Αυτή η ενότητα είναι λίγο πιο περίπλοκη από τις υπόλοιπες, οπότε θα κάνω ότι καλύτερο μπορώ για να την αναλύσω.

Παράδειγμα: Διάβασε ένας αγοραστής το email που του έστειλες; Και αν ναι, κατέβασε στην συνέχεια το white paper και στη συνέχεια ολοκλήρωσε την αγορά του;

Όλα έχουν να κάνουν με τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των emails και των white papers.


Σύνοψη..

Τόσο για έναν απλό blogger όσο και για έναν SEO επαγγελματία, το να καταλαβαίνεις και να κατανοήσεις το πως λειτουργεί το Google Analytics είναι ένα από τα βασικότερα πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις. Μέσω των στατιστικών θα έχεις την δυνατότητα να καταλαβαίνεις πάντα αν το blog σου λειτουργεί σωστά, αν οι αναγνώστες σου ενδιαφέρονται για το περιεχόμενο που δημοσιεύσεις και πως αλληλεπιδρούν με αυτό. Θα μπορείς επίσης να βλέπεις ποιες ιστοσελίδες σου στέλνουν τον περισσότερο κόσμο και σε ποια κοινωνικά δίκτυα πρέπει να εστιάζεις περισσότερο.

Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί μάλιστα να συνειδητοποιήσεις πως ορισμένες στρατηγικές λειτουργούσαν, αλλά τις κοιτούσες από την λάθος γωνία. Άλλες φορές θα βλέπεις πως ορισμένα πράγματα που έκανες τόσο καιρό τελικά δεν απέδιδαν καθόλου.

Ήταν ο παρόν οδηγός αναλυτικός; Έχεις απορίες με κάποιον από τα παραπάνω χαρακτηριστικά; Οτιδήποτε και αν είναι, μη διστάσεις να αφήσεις το σχόλιο σου στο τέλος του άρθρου και ευχαρίστως να σε βοηθήσω.

Παναγιώτης Σακαλάκης
Παναγιώτης Σακαλάκηςhttps://inkstory.gr
Ο Παναγιώτης Σακαλάκης, με βάση το Κιλκίς, είναι Web Designer & Blogger, ιδρυτής της Inkstory Ο.Ε., του TechGuides και του TechWise Insider, καθώς επίσης & Host στα «The Blogging Dispatch» & «TechGuides» Podcasts. Όποτε δεν γράφει, βρίσκεται σε κάποιο βουνό με το Hard-Trail ποδήλατο του.

10 ΣΧΟΛΙΑ

0 0 ψήφοι
Article Rating
Εγγραφή
Ειδοποίηση για
guest
10 Comments
Παλαιότερα
Νεότερα Top Σε Ψήφους
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Περιεχόμενο

Διαβάστε Επίσης

Αναζητάς περισσότερα;