Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

NoFollow και DoFollow σύνδεσμοι – Τι είναι και πως να τους χρησιμοποιείς

Share

Οι NoFollow και DoFollow σύνδεσμοι είναι από τα πιο παρεξηγημένα πράγματα στο blogging. Το ίδιο συμβαίνει και με τους όρους doindex, noindex, meta robots και πάει λέγοντας. Όλες αυτές οι λέξεις αφορούν το SEO, αλλά σε αυτό το άρθρο θα δούμε τι πραγματικά είναι οι nofollow και dofollow σύνδεσμοι και πως πρέπει να τους χρησιμοποιείς σωστά.

Το nofollow είναι ουσιαστικά ένα χαρακτηριστικό της HTML που χρησιμοποιείται για να ενημερώσει τα bots των μηχανών αναζήτησης πως ένα hyperlink δεν θα πρέπει να επηρεάζει την κατάταξη του στόχου του συνδέσμου στο ευρετήριο της μηχανής αναζήτησης. Με άλλα λόγια, αποσκοπεί στη μείωση της αποτελεσματικότητας ορισμένων συνδέσμων, βελτιώνοντας έτσι την ποιότητα των αποτελεσμάτων στις μηχανές αναζήτησης και αποτρέποντας την εμφάνιση spam ιστοσελίδων (αλλιώς και spamdexing) απ’ το να εμφανίζονται στις πρώτες θέσεις.

Το nofollow χαρακτηριστικό είναι μια ιδέα που εισήγαγε ο Matt Cutts και ο Jason Shellen το 2005.

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ των NoFollow και DoFollow συνδέσμων;

Οι nofollow σύνδεσμοι λένε ουσιαστικά στα bots των μηχανών αναζήτησης να μην ακολουθούν έναν σύνδεσμο. Αυτό σημαίνει πως αν ένας blogger βάλει σύνδεσμο στο blog του προς το δικό σου, αλλά ο σύνδεσμος είναι nofollow, δεν θα επωφεληθείς από το backlink, άρα δεν ωφελείσαι και από το έξτρα SEO που σου παρέχει το κάθε backlink. Το ίδιο ισχύει και αντίστροφα, αν βάλεις ένα nofollow σύνδεσμο προς ένα άλλο blog, ο blogger δεν θα επωφεληθεί από το backlink του blog σου.


Οι dofollow σύνδεσμοι είναι οι κανονικοί σύνδεσμοι που βάζεις σε κάθε άρθρο σου. Δεν αλλάζει τίποτα και δεν χρειάζεται να βάλεις το οτιδήποτε για να κάνεις έναν σύνδεσμο σε dofollow. Οι dofollow σύνδεσμοι παρέχουν backlinks σε άλλα blogs και ενημερώνουν τις μηχανές αναζήτησης που οδηγεί αυτός ο σύνδεσμος.

Πως δεν πρέπει να χρησιμοποιείς τους nofollow συνδέσμους και ορισμένες αλήθειες

Υπάρχουν εκατοντάδες λάθος τεχνικές τις οποίες μπορεί να έχεις διαβάσει από άλλες ιστοσελίδες και blogs για την χρήση των nofollow συνδέσμων. Για την ακρίβεια, ακόμα και σε ελληνικά blogs και groups, υπάρχει μεγάλη παρεξήγηση για την χρήση των nofollow και dofollow συνδέσμων, οπότε δώσε βάση στα παρακάτω.

Δεν πρέπει όλοι οι σύνδεσμοι προς εξωτερικές ιστοσελίδες να είναι σε nofollow

Τα blogs που έχουν όλους τους εξωτερικούς συνδέσμους τους σε nofollow δεν επωφελούνται από έξτρα SEO. Αντίθετα, κάνουν κακό στα άρθρα τους. Η Google αναφέρει πως πρέπει να βάζεις nofollow συνδέσμους μόνο σε εξωτερικές σελίδες οι οποίες είτε δεν παρέχουν αρκετά ποιοτικό περιεχόμενο, είτε έχεις αρκετούς συνδέσμους σε άρθρα σου προς μια συγκεκριμένη ιστοσελίδα, όπως για παράδειγμα, αν έχεις πολλούς affiliate συνδέσμους.

Σημείωση: Επικοινώνησα με την Linkwise και με ενημέρωσαν πως δεν υπάρχει πρόβλημα αν ένας blogger μετατρέψει τους affiliate συνδέσμους της εταιρείας σε nofollow. Ακόμα και αν είναι σε nofollow, δεν επηρεάζεται το tracking.

Για να θεωρηθεί ποιοτικό ένα άρθρο, θα πρέπει να περιλαμβάνει και εσωτερικούς αλλά και εξωτερικούς συνδέσμους. Όταν όλοι οι εξωτερικοί σύνδεσμοι είναι σε nofollow, τότε η Google, η Bing και κάθε άλλη μηχανή αναζήτησης δεν ακολουθούν αυτούς τους συνδέσμους και έτσι δεν επωφελείται το άρθρο. Οι εσωτερικοί και εξωτερικοί σύνδεσμοι μπαίνουν στα άρθρα και ενημερώνουν τις μηχανές αναζήτησης πως ο αναγνώστης όχι μόνο θα λάβει τις πληροφορίες / απαντήσεις που έψαχνε από το άρθρο σου, αλλά και θα έχει και έξτρα πληροφορίες / απαντήσεις από άλλες ιστοσελίδες που έχεις προσθέσει μέσα (οι οποίες φυσικά περιλαμβάνουν και αυτές σχετικές πληροφορίες με το θέμα για το οποίο γράφεις).

Το πιο απλό παράδειγμα μπορείς να το δεις και από το Yoast SEO, το δημοφιλέστερο plugin για το WordPress, το οποίο συνεργάζεται σχεδόν με όλες τις μηχανές αναζήτησης και σου αναφέρει πως σε κάθε άρθρο πρέπει να περιλαμβάνεις και εσωτερικούς αλλά και εξωτερικούς συνδέσμους. Αν αυτοί οι σύνδεσμοι είναι σε nofollow, το άρθρο σου χάνει από ποιότητα.

Οι εσωτερικοί σύνδεσμοι δεν πρέπει να είναι σε nofollow

Μια από τις πιο σημαντικές SEO πρακτικές είναι το internal backlinking (εσωτερικό backlinking). Αυτό σημαίνει πως μέσα στα άρθρα και τις σελίδες του blog σου βάζεις συνδέσμους προς άλλα άρθρα ή σελίδες του blog σου. Με αυτόν τον τρόπο οι αναγνώστες σου μπορούν να διαβάσουν περισσότερο ποιοτικό περιεχόμενο και για θέματα που τους ενδιαφέρουν. Αν για παράδειγμα γράφω ένα άρθρο για το WordPress, πάντα βάζω μέσα συνδέσμους προς άλλα σχετικά άρθρα που αφορούν το WordPress και έτσι χτίζω το internal backlinking του blog μου. Που σχετίζεται το internal backlinking με τους nofollow συνδέσμους; Στο γεγονός πως αν κάνεις τους εσωτερικούς συνδέσμους nofollow, χάνεις όλο το internal backlinking του blog σου.

Έχοντας όλους τους συνδέσμους σε nofollow βοηθάς στην καταστροφή των αποτελεσμάτων

Αν όλοι οι bloggers ξεκινήσουν να μετατρέπουν όλους τους συνδέσμους τους σε nofollow, τότε πως θα καταλαβαίνουν οι μηχανές αναζήτησης ποιο είναι ποιοτικό περιεχόμενο; Αν δεις την “μεγάλη εικόνα” για ένα λεπτό, τότε θα καταλάβεις πως το όραμα της Google για τους nofollow συνδέσμους είναι για να οδηγούν σε συγκεκριμένα μέρη, τα οποία δεν είναι ιδιαίτερα σημαντικά. Αν όλες οι ιστοσελίδες βάζουν nofollow συνδέσμους, τότε θα υπάρξει μεγάλο μπέρδεμα.

Αν δεν βοηθάς άλλα blogs, γιατί να σε βοηθήσουν αυτά;

Άσχετα από το γεγονός πως έχοντας όλους τους εξωτερικούς σου συνδέσμους σε nofollow δεν σε ωφελεί στο SEO, πως περιμένεις πραγματικά να βάλουν backlinks άλλοι bloggers προς εσένα, όταν εσύ παίζεις ένα “εγωιστικό” παιχνίδι; Τα καλά νέα είναι πως ούτε εσύ κερδίζεις. Τα κακά νέα είναι πως δεν βοηθάς τα blogs που παρέχουν ποιοτικό και αυθεντικό περιεχόμενο.

Όταν αλλάζεις τις βασικές στρατηγικές της Google, υπάρχει περίπτωση να φας πέναλτι

Η λάθος χρήση των βασικών κανόνων της Google τις περισσότερες φορές οδηγεί σε πέναλτι (δηλαδή μπλοκάρισμα από τα αποτελέσματα αναζήτησης της εταιρείας). Αν χρησιμοποιείς λάθος τους nofollow συνδέσμους, αυτό σημαίνει πως δεν ακολουθάς έναν βασικό κανόνα της εταιρείας. Αν και μέχρι στιγμής δεν γνωρίζω bloggers που έχουν φάει πέναλτι λόγο nofollow συνδέσμων, έχε κατά νου πως αν η Google σε μπλοκάρει, δεν υπάρχει επιστροφή – όχι κάποια εύκολη τουλάχιστον.

Google: Πως πρέπει να χρησιμοποιούνται οι nofollow και dofollow σύνδεσμοι

Το rel=”nofollow” παρουσιάστηκε για έναν και μόνο λόγο: για να χρησιμοποιείται κυρίως σε ιστοσελίδες στις οποίες μπορούν οι περισσότεροι άνθρωποι να βάλουν από μόνοι τους ότι σύνδεσμο θέλουν. Αυτές οι ιστοσελίδες είναι κυρίως οι φόρμες σχολίων των blogs, τα forums, τα κοινωνικά δίκτυα και η Βικιπαίδεια. Δεν παρουσιάστηκε για να βάζουμε nofollow συνδέσμους σε ποιοτικά blogs ή σε εξωτερικά άρθρα και σελίδες.

Για την ακρίβεια, η Google παρέχει δική της σελίδα στην οποία εξηγεί τα τρία πιο σημαντικά παραδείγματα για την χρήση των nofollow συνδέσμων:

  1. Μη έμπιστο περιεχόμενο – Το να βάζεις σε σχόλια ενός άρθρου spam συνδέσμους για παράδειγμα.
  2. Πληρωμένοι σύνδεσμοι – Όπως συμβαίνει στα adverts.
  3. Προτεραιότητα ανίχνευσης – Για συνδέσμους όπως “εγγραφείτε εδώ” ή “σύνδεση”.

Γιατί λοιπόν κάποιοι bloggers κάνουν όλους τους εξωτερικούς συνδέσμους τους σε nofollow; Γιατί πιστεύουν πως όντως με αυτή την τεχνική θα αυξήσουν το SEO σκορ του blog τους. Και το χειρότερο απ’ όλα είναι πως αρκετοί Έλληνες και Ελληνίδες web designers όντως πιστεύουν αυτή η τεχνική λειτουργεί, άσχετα από το γεγονός πως η ίδια η Google ανέφερε επίσημα πως αυτό δεν ισχύει.

Πως να κάνεις έναν σύνδεσμο σε nofollow

Το πιο απλό παράδειγμα ενός nofollow συνδέσμου είναι ιδιαίτερα απλό και μπορεί να το κάνει ο οποιοσδήποτε σε οποιοδήποτε σύνδεσμοι επιθυμεί:

<a href="https://inkstory.gr" rel="nofollow">Inkstory.gr</a>

Το παραπάνω παράδειγμα είναι ένας nofollow σύνδεσμος ο οποίος οδηγεί στην αρχική σελίδα του Inkstory. Αν τον βάλεις έτσι στο blog σου, οι μηχανές αναζήτησης θα δουν τον σύνδεσμο αλλά δεν θα τον ακολουθήσουν. Μπορείς να αντιγράψεις το παραπάνω παράδειγμα και αλλάζοντας τον σύνδεσμο και την ονομασία να τον περάσεις σε κάποιο άρθρο σου ή σε κάποια σελίδα του blog σου για μια spam ιστοσελίδα, ή για μια affiliate ιστοσελίδα.

Οι χρήστες του WordPress μπορούν να βρουν μια γκάμα από plugins που μπορούν να χρησιμοποιήσουν για τους nofollow συνδέσμους, αλλά όπως καταλαβαίνεις, θέλει μεγάλη προσοχή.

Σύνοψη…

Με όλα αυτά τα κατά νου, ένας blogger ο οποίος δεν έχει αρκετές γνώσεις επί του θέματος, καλό είναι να μην χρησιμοποιεί τους nofollow συνδέσμους και, αν το κάνει, θα πρέπει να προσέχει αρκετά σε ποιες ιστοσελίδες βάζει nofollow. Όχι πως θα επηρεαστεί αρκετά αρνητικά το blog του, αλλά δεν υπάρχει και λόγος να χάσουν την ποιότητα τους τα άρθρα του εξαιτίας μιας λάθος τεχνικής.

Παναγιώτης Σακαλάκης
Παναγιώτης Σακαλάκηςhttps://inkstory.gr
Ο Παναγιώτης Σακαλάκης, με βάση το Κιλκίς, είναι Web Designer & Blogger, ιδρυτής της Inkstory Ο.Ε., του TechGuides και του TechWise Insider, καθώς επίσης & Host στα «The Blogging Dispatch» & «TechGuides» Podcasts. Όποτε δεν γράφει, βρίσκεται σε κάποιο βουνό με το Hard-Trail ποδήλατο του.

8 ΣΧΟΛΙΑ

0 0 ψήφοι
Article Rating
Εγγραφή
Ειδοποίηση για
guest
8 Comments
Παλαιότερα
Νεότερα Top Σε Ψήφους
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Διαβάστε Επίσης

Αναζητάς περισσότερα;