Το Accelerated Mobile Pages (AMP), το οποίο θα μπορούσε να μεταφραστεί ως “Επιταχυμένες Mobile Σελίδες”, είναι μια νέα τεχνολογία που κυκλοφόρησε η Google με στόχο να επιταχύνει το φόρτωμα των σελίδων στις mobile συσκευές. Το πρόβλημα; Η διαδικασία είναι παλούκι.
Δυστυχώς, όμως, οι ιστοσελίδες και τα blogs που έχουν ενεργοποιημένο το AMP σύστημα της Google, όχι απλά αυξάνουν το SEO τους κατά χίλιες φορές περισσότερο, αυξάνουν μέσα σε λίγες μόλις ημέρες και το engagement των χρηστών τους. Και λέω δυστυχώς, γιατί το χρειάζονται όλοι, αλλά η διαδικασία όπως προανέφερα είναι παλούκι.
Στο σημερινό άρθρο, θα αναφερθώ στα παρακάτω:
- Τι είναι το Accelerated Mobile Pages (AMP);
- Τα θετικά του AMP
- Τα αρνητικά του AMP
- Αποδείξεις από δοκιμές του Inkstory για το AMP
- Σύνοψη του Google AMP
Ενημέρωση 10/Δεκεμβρίου/2017: Το Νοέμβριο κλείσαμε με 27% άνοδο στις επισκέψεις από τις μηχανές αναζήτησης και 7% αύξηση στα έσοδα μέσω της Google Adsense. Τα στατιστικά είναι μετά την ενεργοποίηση του Google AMP. Χρειάστηκαν περίπου 10 ημέρες για το ξεκίνημα της βελτίωσης του blog στα αποτελέσματα της Google.
Ενημέρωση 01/Φεβρουαρίου/2017: Τον Ιανουάριο κλείσαμε με 12% άνοδο στις επισκέψεις από τις μηχανές αναζήτησης και 3.6% αύξηση στα έσοδα μέσω της Google Adsense.
Ενημέρωση 28/Ιανουαρίου/2019: Για τον Ιανουάριο του 2019 έκλεισα με 7.4% άνοδο στις επισκέψεις από τις μηχανές αναζήτησης και 13.4% αύξηση στα έσοδα μέσω της Google AdSense για AMP.
Τι είναι το Accelerated Mobile Pages (AMP);
“Από την πρώτη κιόλας ημέρα, ο κύριος στόχος για τη νέα τεχνολογία του AMP ήταν να αυξήσει τη ταχύτητα των mobile σελίδων. Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη της Google, το 53% των ανθρώπων φεύγουν από μια ιστοσελίδα η οποία δεν ανοίγει σε λιγότερο από 3 δευτερόλεπτα στη mobile συσκευή τους. Και, φυσικά, αυτό είναι ότι χειρότερο για τις επιχειρήσεις, τους εκδότες, τις ιστοσελίδες, τους bloggers και γενικότερα το mobile διαδίκτυο” – αναφέρει ο David Besbris, από το AMP Project της Google.
Δεν είναι λίγες οι μεγάλες ιστοσελίδες που πέρασαν την τεχνολογία της Google στις ιστοσελίδες τους τον τελευταίο χρόνο. Σε αυτές τις σελίδες συμπεριλαμβάνεται φυσικά το WordPress.com, το Reddit, το eBay, το Pinterest, η Washington Post, η Wired, το Gizmodo, το LinkedIn, το Twitter, η Adobe Analytics και το Inkstory (χαχ!). Σύμφωνα με την Google, αυτές οι ιστοσελίδες είδαν έως και 44% αύξηση στους μηνιαίους μοναδικούς χρήστες και 73% αύξηση στις επισκέψεις σελίδων μηνιαίως.
Διάβασε επίσης: Νέα AMP Stories για το WordPress από την Google
Όταν μια σελίδα προβάλλεται μέσω του AMP στα αποτελέσματα της Google, θα περιλαμβάνει και το AMP σύμβολο από δίπλα του, όπως μπορείς να δεις και στην παρακάτω εικόνα:
Σημείωση: Για να το τεστέρεις αυτό, θα χρειαστεί να είσαι από μια mobile συσκευή. Μπορείς επίσης να χρησιμοποιήσεις και το εργαλείο που παρέχει η Google, το Chrome Devtools.
Όταν βλέπεις στα αποτελέσματα μια ιστοσελίδα με το AMP σύμβολο, αυτό σημαίνει πως υποστηρίζει τη τεχνολογία της Google και η ταχύτητα της είναι πολύ πιο υψηλή από τις υπόλοιπες στα αποτελέσματα.
Τα θετικά του AMP
- Το AMP είναι δωρεάν και open source.
- Το AMP αυξάνει σε μεγάλο βαθμό την ταχύτητα μιας ιστοσελίδας. Και θυμήσου, η ταχύτητα παίζει σημαντικό ρόλο στο SEO.
- Έως και 600% καλύτερο CTR.
- Η τεχνολογία Accelerated Mobile Pages αυξάνει την ταχύτητα και μειώνει την φόρτωση μεγάλων CSS και JS framework αρχείων.
- Αυξάνει τις συζητήσεις και το engagement των χρηστών.
- Αύξηση στα έσοδα από τις διαφημίσεις της Google Adsense και καλύτερη εμφάνιση διαφημίσεων που δείχνουν πιο ωραία στις mobile και tablet συσκευές.
- Αυτόματη βελτιστοποίηση στις εικόνες.
- Οι σελίδες φορτώνουν πολύ πιο γρήγορα ακόμα και σε περιπτώσεις όπου η σύνδεση στο διαδίκτυο είναι πολύ αργή. Υπολογίζεται τουλάχιστον 45% μείωση του χρόνου φόρτωσης.
Τα αρνητικά του AMP
- Το AMP απαιτεί ειδικευμένους developers για να περαστεί στις ιστοσελίδες. Ακόμα και στο WordPress που παρέχονται plugins, η διαδικασία είναι δύσκολη, τα σφάλματα εκατοντάδες, απαιτεί γνώσεις προγραμματισμού και πολύ, πολύ υπομονή.
- Οι διαφημίσεις στις AMP σελίδες θα είναι διαφορετικές, το ίδιο και ο σχεδιασμός. Κάτι το οποίο μπορεί να αφήσει αρκετούς bloggers απογοητευμένους.
- Plugins όπως το Disqus Comment System απαιτούν επιπλέον βήματα για να εισαχθούν στις AMP σελίδες.
- Πολλά scripts και plugins τρίτων δεν λειτουργούν στις AMP σελίδες.
- Οι χρήστες πρέπει να έχουν τις τελευταίες εκδόσεις του Chrome, Firefox, Edge, Safari, Vivaldi και Opera για να δουν τη νέα τεχνολογία.
Τα αποτελέσματα του AMP στο Inkstory
Ξεκίνησα να κάνω τις πρώτες δοκιμές και τα πρώτα τεστ πέρυσι το Δεκέμβριο και πριν από περίπου μια εβδομάδα, σχεδόν ένα χρόνο αργότερα, τα ολοκλήρωσα όλα και οργάνωσα όλα τα αποτελέσματα, θετικά και αρνητικά, τα οποία θα αναφέρω εν συντομία παρακάτω.
Ταχύτητα και SEO
Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν θα ασχολούμουν καν με τη νέα τεχνολογία της Google αν δεν είχε καλές επιρροές στο SEO και στη ταχύτητα των ιστοσελίδων μου. Ευτυχώς, άξιζε ο κόπος, καθώς τόσο η ταχύτητα όσο και το search ranking του Inkstory αυξήθηκαν σε μεγάλο βαθμό.
Λίγες ημέρες αφότου πέρασα το AMP στο Inkstory, το blog ξεκίνησε να εμφανίζεται πρώτο σε αποτελέσματα με λέξεις κλειδιά όπως ‘λεφτα blog‘, που λίγο πιο πριν, εμφανιζόταν με την ίδια λέξη κλειδί στην έκτη σελίδα των αποτελεσμάτων. Φυσικά, αυτό δεν επηρεάζει μόνο τα αποτελέσματα στις mobile συσκευές, αλλά και στα desktops, γι ‘αυτό άλλωστε και αξίζει τόσο πολύ.
Η ταχύτητα αυξήθηκε σε τρομακτικό βαθμό, καθώς τα άρθρα χρειάζονται μόλις 1-2 δευτερόλεπτα για φορτώσουν ολόκληρα – ακόμη κι αυτά με βίντεο, διαφημίσεις και πολλές φωτογραφίες.
Έσοδα και engagement
Ένα από τα οφέλη των AMP σελίδων είναι πως οι διαφημίσεις φορτώνουν με διαφορετικό τρόπο, αυτή τη φορά έχουμε τις native διαφημίσεις, όπως οι InFeed και οι InArticle που παρέχει η Google Adsense. Αυτές τις διαφημίσεις τις υποστηρίζουν πλέον σχεδόν όλοι οι διαφημιστές, οπότε δεν θα ‘χεις ποτέ κανένα πρόβλημα.
Ενώ την πρώτη εβδομάδα που ενεργοποίησα το AMP στο Inkstory είδα τα έσοδα του blog από τους mobile επισκέπτες να πέφτουν καταρρακτωδώς, λίγες ημέρες αργότερα επέστρεψαν στα κανονικά τους. Ένα μήνα αργότερα, παρατήρησα μια μικρή αύξηση στα έσοδα, αλλά όχι κάτι τρελό. Με λίγες αλλαγές εδώ κι εκεί, κατάφερα να βρω τα σωστά σημεία για να αυξήσω τα έσοδα περισσότερο.
Στην ουσία, οι αναγνώστες έχουν πλέον μια καθαρή και γρήγορη σελίδα για να διαβάζουν τα άρθρα που τους παρέχεις. Όσο πιο καλά προσθέσεις τις διαφημίσεις, τόσο πιο πολλά χρήματα θα βγάζεις, αφού μην ξεχνάς πως αυξάνεται και το engagement, άρα και τα έσοδα.
Το engagement των χρηστών αυξήθηκε εξίσου πολύ, καθώς οι χρήστες ξεκίνησαν να μπαίνουν σε περισσότερες σελίδες, να διαβάζουν περισσότερα άρθρα και να κάθονται περισσότερο χρόνο στο blog. Αυτό, φυσικά, έφερε ως αποτέλεσμα την αύξηση των εσόδων και την αύξηση της ποιότητας του blog.
Fun fact: Όσο πιο μεγάλο είναι το engagement των χρηστών σε ένα blog, τόσο πιο πολύ του αυξάνει το search ranking η Google. Αυτό γίνεται επειδή η εταιρεία θεωρεί πως για να κάθονται τόσο πολύ οι χρήστες σε μια σελίδα, τότε υπάρχει λόγος: ποιοτικό περιεχόμενο, πολλές πληροφορίες, ενδιαφέρον άρθρα κ.α.
Συζητήσεις χρηστών
Με την αύξηση του engagement των χρηστών περίμενα να αυξηθούν και οι συζητήσεις (σχόλια) στα άρθρα. Παρόλα αυτά αντίκρισα μια τεράστια πτώση, λες και όλοι έγιναν ζόμπι ή ήταν κατά των σχολίων. Όλα αυτά μέχρι να καταλάβω πως το Disqus δεν λειτουργούσε στις AMP σελίδες μου.
Δυστυχώς, όπως προανέφερα στη λίστα με τα αρνητικά των AMP σελίδων, πολλά plugins από τρίτους δεν λειτουργούν με τη νέα τεχνολογία της Google. Το Disqus ήταν ένα από αυτά τα plugins. Αλλά επειδή για εμένα το Disqus είναι αναμφισβήτητα ένα χαρακτηριστικό το οποίο πρέπει να υπάρχει σε κάθε blog, μέσω του Github κατάφερα να βρω τη λύση και να το κάνω λειτουργήσιμο και στις AMP σελίδες.
Δυστυχώς, δεν είδα αύξηση στις συζητήσεις των χρηστών, αλλά ούτε και μείωση. Αν και εξ ‘αρχής εστίαζα περισσότερο στην τεχνολογία που παρείχε η Google και λιγότερο στα σχόλια, θα ήθελα να δω μια – έστω και μικρή -αύξηση στις συζητήσεις. Ίσως στο μέλλον.
Σύνοψη
Το AMP της Google είναι μια εξαιρετική καινούργια τεχνολογία η οποία κατάφερε να μου αυξήσει το engagement των χρηστών, τα έσοδα και το search ranking σε σημείο που δύσκολα θα κατάφερνα με άλλους τρόπους. Μπορεί να επένδυσα σχεδόν ένα χρόνο σε δοκιμές και τεστ, αλλά άξιζε ο κόπος.
Οπότε, αξίζει να περάσεις το AMP στο blog σου; Αν έχεις μια ιστοσελίδα για την επιχείρηση σου ή ένα ηλεκτρονικό κατάστημα χωρίς blog, τότε όχι, δεν αξίζει. Αν όμως έχεις ένα blog το οποίο ενημερώνεται με νέα άρθρα και εστιάζεις συνεχώς στο SEO, τότε το AMP είναι ένα must-have χαρακτηριστικό.
Δυστυχώς, το κόστος για το AMP δεν είναι μικρό, καθώς οι περισσότεροι developers χρεώνουν αρκετά για να σου εισάγουν τη νέα τεχνολογία στο blog σου. Το πρόβλημα εδώ είναι πως λίγοι γνωρίζουν πως να την εισάγουν σε μια ιστοσελίδα, πως να διορθώσουν όλα τα προβλήματα και τα σφάλματα και στη συνέχεια τι βήματα να ακολουθήσουν για να αυξήσουν το search ranking.
Ενώ στην πραγματικότητα μπορείς να δοκιμάσεις με τα έτοιμα plugins που υπάρχουν για το WordPress, δεν θα στο πρότεινα καθώς θα δεις τεράστια κάθοδο στο SEO σου και υπάρχει μεγάλη περίπτωση λόγο των σφαλμάτων στα εργαλεία της Google να φας πέναλτι από την εταιρεία. Με άλλα λόγια, να σου μπλοκάρει το domain και να χρειαστεί να το αλλάξεις με άλλο.
Τις πρώτες κιόλας ημέρες που ενεργοποίησα το AMP, η εταιρεία μου μπλόκαρε αρχικά το λογαριασμό στην Google Adsense λόγο σφαλμάτων, στη συνέχεια μου μείωσε το συνολικό authority του domain και στο τέλος σταμάτησα να βλέπω τα άρθρα μου στα αποτελέσματα αναζήτησης. Οπότε, προσοχή.
Ποια είναι η άποψη σου για το Google AMP; Σκέφτεσαι να το περάσεις στο blog σου; Θα χαρώ να ακούσω τις απόψεις σου στα σχόλια παρακάτω.