Για το χρόνο του 2015 έλαβα περίπου 150 e-mails από ανθρώπους που ήθελαν να δουλέψουν ως αρθρογράφοι / συντάκτες στο Homeboy. Η αλήθεια είναι πως στα περισσότερα μηνύματα δεν απάντησα καν, ενώ σε άλλα η απάντηση μου ήταν αρνητική. Ακόμη κι αν έψαχνα περισσότερους συντάκτες για το Homeboy, δεν θα έδινα τη θέση σε κανέναν από αυτούς που μου έστειλαν τα βιογραφικά τους. Κανένας δεν κατάφερε να μου τραβήξει τη προσοχή, το μόνο που έβλεπα ήταν ανθρώπους να ψάχνουν απεγνωσμένα για μια δουλειά η οποία δεν ήταν γι ‘αυτούς.

Πριν μερικούς μήνες είχα δημοσιεύσει ένα άρθρο με τίτλο «Πως να πιάσεις δουλειά σε μια εταιρεία η οποία δεν προσλαμβάνει καν.» Το άρθρο περιέχει μερικές πολύ σημαντικές συμβουλές για να πιάσεις δουλειά σε οποιαδήποτε εταιρεία επιθυμείς, αλλά η αλήθεια είναι πως οι περισσότεροι στις μέρες μας στέλνουν πρώτα e-mails και στη συνέχεια πάνε face-to-face με τους εργοδότες. Ο σκοπός μου σε αυτό το άρθρο είναι να σε βοηθήσω να ξεχωρίσεις από τη μάζα ανθρώπων που στέλνουν καθημερινά τα βιογραφικά τους σε εκατοντάδες χιλιάδες εταιρείες, με αποτέλεσμα να ξεχωρίσεις και να πάρεις τη θέση.

Δεν σου υπόσχομαι πως θα πιάσεις τη δουλειά των ονείρων σου. Μπορώ να σου υποσχεθώ όμως πως αν ακολουθήσεις πιστά τις παρακάτω συμβουλές, θα αυξήσεις τις πιθανότητες κατά 60 με 70 τοις εκατό για να πάρεις τη θέση που κυνηγάς.

Σκέψου ένα «πιασάρικο» τίτλο… 

… ή τουλάχιστον όχι τον κλασικό τίτλο «Εύρεση εργασίας» που στέλνουν όλοι, εκτός κι αν σκοπεύεις να στείλεις το βιογραφικό σου σε κάποιο εργοστάσιο. Σκέψου ένα πιο δελεαστικό τίτλο σε σύγκριση με τους κλασικούς που λαμβάνουν οι εταιρείες καθημερινά, κάτι το οποίο θα σε κάνει κατευθείαν να ξεχωρίσεις από τους υπόλοιπους. Για παράδειγμα, στο δεύτερο περιοδικό που είχα πιάσει δουλειά, όταν είχα στείλει το βιογραφικό μου ο τίτλος έγραφε «20 λόγοι για να με προσλάβετε.»

Στη περίπτωση που αναρωτιέσαι: Ναι, έγραψα στην κυριολεξία 20 λόγους για τους οποίους το περιοδικό θα ωφελούταν αν με προσέλαβε ως αρθρογράφο. Αλλά είχα αναλύσει τα πάντα για το συγκεκριμένο περιοδικό, από τα παλιά του τεύχη, τους αρθρογράφους που εργαζόντουσαν εκεί μέχρι και το κοινό που μάζευε. Ήξερα σχεδόν τα πάντα γι ‘αυτό. Αν και ήταν λίγο extreme το e-mail, εκείνο το καιρό ήμουν απεγνωσμένος να πιάσω δουλειά εκεί, όχι τόσο για τα χρήματα όσο για τις εμπειρίες που θα έπαιρνα – για να μην αναφερθώ για τη «γλύκα» της προϋπηρεσίας σε ένα βιογραφικό.

Σκέψου κάτι έξυπνο, πιασάρικο και μοναδικό. Δεν χρειάζεται να το παρατραβήξεις φυσικά, γιατί υπάρχει μεγάλη περίπτωση να διαγράψουν το e-mail πριν καν το ανοίξουν λόγο κακόγουστου τίτλου.

Μην γράφεις πρώτα για τα πτυχία σου

Αφού γράψεις ένα δελεαστικό τίτλο, το αμέσως επόμενο βήμα είναι η αρχή που θα κάνεις στο κείμενο του e-mail σου. Σκέψου το σαν να γράφεις ένα άρθρο για μια ιστοσελίδα, ξέρεις ότι ο τίτλος είναι το πρώτο πράγμα που θα δουν οι αναγνώστες σου και η περιγραφή το αμέσως επόμενο. Ξεκίνα με ένα σύντομο αλλά σημαντικό και πιασάρικο κείμενο: Για παράδειγμα, ποιος είσαι, τι δουλειά κάνεις, πόσα χρόνια προϋπηρεσίας έχεις και γιατί στέλνεις το παρόν e-mail. Να είσαι σύντομος και προσπάθησε να μην γίνεις βαρετός από τις πρώτες κιόλας γραμμές.

Θα σου πω την σκληρή αλήθεια, αυτή την οποία έχω δει με τα ίδια μου τα μάτια από αφεντικά αλλά και από τον ίδιο μου τον εαυτό: Δεν έχει σημασία αν έχεις 30 πτυχία και ήσουν το φυτό της σχολής, σημασία έχει το πόσο καλά μπορείς να κάνεις τη δουλειά σου και όλα αυτά που μπορείς να προσφέρεις στην εταιρεία που θέλεις να σε προσλάβει. Στο παρελθόν, οι εργοδότες κοιτούσαν πρώτα τα πτυχία και στη συνέχεια την εμπειρία σου, αλλά στο παρόν όλοι ψάχνουν για έναν «εκπληκτικό» εργαζόμενο.

Παραθέτω παρακάτω και το κείμενο που πόσταραν στο Fortune Greece:

O βαθμός του πτυχίου: Με την εξαίρεση να πρόκειται για την πρώτη σας δουλειά ή πρακτική, κανείς δεν δίνει δεκάρα με πόσο βγάλατε το πανεπιστήμιο. Αν είστε στην αγορά εργασίας για περισσότερο από 3-4 χρόνια μπορείτε να τον παραλείψετε εντελώς.

Δώσ ‘τους λόγους για να σε προσλάβουν

Μια εταιρεία θα σε προσλάβει και θα σε πληρώνει για να παρέχεις τις υπηρεσίες σου σε αυτήν, αλλά τι πραγματικά μπορείς να κάνεις που άλλοι δεν μπορούν ή δεν έχουν σκεφτεί; Ενημέρωσε τους για τις υπηρεσίες που μπορείς να παρέχεις και πως θα επωφεληθούν αν σε προσλάβουν. Επίσης, αν έχεις ιδέες οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν προς όφελος της εταιρείας, γράψε τους κι αυτούς, αλλά όχι όλους.

Πόσο καλά ξέρεις την εταιρεία που θέλεις να σε προσλάβει;

Το ίδιο είχα γράψει και σε προηγούμενο άρθρο: Προτού στείλεις το βιογραφικό σου σε μια συγκεκριμένη εταιρεία, κάνε μια αναλυτική έρευνα, από την ιστορία της εταιρείας, τους πελάτες τους οποίους αναλαμβάνει μέχρι και την αξία της μάρκας της.

Όπως πάντα, η έρευνα διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο σε όσο αναφορά την αναζήτηση εργασίας. Ένα καλό παράδειγμα είναι πριν από ενάμιση χρόνο όταν ένα παλικάρι έστειλε ένα e-mail σε έναν από τους διαχειριστές του LinkedIn. Ήξερε τα πάντα για την εταιρεία, είχε δει ξανά και ξανά το portfolio της εταιρείας και είχε βρει μια ιδέα η οποία ήταν μπροστά στα μάτια τους, αλλά δεν την έβλεπαν. Όταν τη συζήτησε μαζί τους τον προσέλαβαν κατευθείαν. Σε λιγότερο από ένα χρόνο είχε ανοίξει την δική του εταιρεία από τα χρήματα που μάζεψε.

Αν είσαι blogger, γράψε και στείλε demo άρθρα

Εδώ πρέπει να δώσεις πολύ μεγάλη προσοχή γιατί οι περισσότεροι την πατάνε. Αρκετοί bloggers (συντάκτες / αρθρογράφοι) οι οποίοι μου έχουν αποστείλει τα demo άρθρα τους, έκανα όλοι το ίδιο λάθος: Έγραφαν άρθρα τα οποία δεν ήταν στον ίδιο «τόνο» των υπόλοιπων ήδη δημοσιευμένων άρθρων της ιστοσελίδας. Αυτό που εννοώ, είναι πως προτού γράψεις 3-4 demo άρθρα για μια ιστοσελίδα, ένα blog ή ένα περιοδικό που θέλεις να σε προσλάβει, φρόντισε να έχεις διαβάσει τουλάχιστον 20-30 άρθρα από άλλους συντάκτες που εργάζονται ήδη εκεί. Δες επίσης με ποιον τρόπο γράφουν τα άρθρα τους και προτού τα στείλεις, φρόντισε να είναι άκρως καλογραμμένα, χωρίς ορθογραφικά λάθη και πάντα με stock φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης.

Τα demo άρθρα στείλ ‘τα στο πρώτο κιόλας e-mail μαζί με το βιογραφικό σου. Μου αρέσει όταν ένα άτομο που ψάχνει για δουλειά μου γλυτώνει «πολύτιμο και ποιοτικό» χρόνο στέλνοντας μου τα πάντα από την αρχή ώστε να μην χρειάζεται να του τα ζητήσω με μια απάντηση. Αλλά προσοχή, άλλο να στέλνεις ένα ποιοτικό e-mail και άλλο ένα βαρετό μυθιστόρημα. Στείλε μόνο ότι είναι άκρως σημαντικό και θα βοηθήσει στη πρόσληψη σου.

Έχε στο νου σου τα εξής:

Προτού κλείσω με το άρθρο, θα ήθελα να σε ενημερώσω για μερικά μικρο-πράγματα τα οποία είναι καλό να έχεις πάντα κατά νου – άλλωστε και οι λεπτομέρειες κάνουν κάποιες φορές τη διαφορά.

Το μέγεθος της γραμματοσειράς δεν πρέπει να είναι ούτε πολύ μεγάλο αλλά ούτε και πολύ μικρό. Το κανονικό μέγεθος των γραμματοσειρών, τόσο σε ιστοσελίδες όσο και σε e-mails, είναι συνήθως από 12 έως 14.

Απέφυγε τα ανοιχτά χρώματα ή το μαύρο χρώμα με άσπρο background. Το καλύτερο χρώμα που μπορείς να χρησιμοποιήσεις σε ένα άσπρο background ώστε να μην κουράζει το μάτι, είναι το κλειστό γκρι – κάτι σαν αυτό που έχω στο παρόν blog.

Η ονομασία του βιογραφικού σου, είτε είναι σε .pdf αρχείο είτε δημιουργημένο μέσω Word, θα πρέπει να έχει γραμμένο το ονοματεπώνυμο σου. Για παράδειγμα, Παναγιώτης-Σακαλάκης-Βιογραφικό.pdf ή Panagiotis-Sakalakis-CV.pdf.

Συχνά λάθη που πρέπει να αποφύγεις είναι τα εξής:

  • Να στείλεις το βιογραφικό σου σε λάθος παραλήπτη
  • Να κάνεις ορθογραφικά λάθη
  • Να μην επισημάνεις το βιογραφικό σου στο e-mail
  • Να γράφεις ολόκληρο μυθιστόρημα
  • Δεν προσαρμόζεις τη συστατική σου επιστολή στην αντίστοιχη θέση ή εταιρεία
  • Είσαι πολύ σεμνός
  • Εξηγείς για πιο λόγο έφυγες ή σε απέλυσαν από τη προηγούμενη δουλειά σου
  • Μην γράφεις σε τρίτο πρόσωπο

Τέλος, καλό είναι να ξανά στείλεις το βιογραφικό σου μετά από ένα ή δύο μήνες. Η αλήθεια είναι πως οι περισσότεροι τα διαβάζουν και στη συνέχεια τα μεταφέρουν σε κάποιο φάκελο ή στα διαγραμμένα και όταν θελήσουν να προσλάβουν κάποιον το βγάζουν σε αγγελία. Επίσης, το HR σημαίνει Hiring Manager. 😉

Για οποιαδήποτε απορία παρακαλώ μην δυστάσεις να επικοινωνήσεις μαζί μου ή να αφήσεις το σχόλιο σου παρακάτω για να σε βοηθήσω να τη λύσεις.

Αξιολόγησε το άρθρο

Διάβασε επίσης