Η sidebar (πλευρική στήλη) είναι συχνά εμφανίσιμη σχεδόν σε κάθε σελίδα του blog σου – ανάλογα με το θέμα που χρησιμοποιείς – και κάνει τον σχεδιασμό πολύ πιο σημαντικό απ’ ότι νομίζεις.
Όχι μόνο είναι αρκετά εμφανές για να κάνει τους αναγνώστες σου να πραγματοποιούν συγκεκριμένα κλικ, όπως να μεταφέρονται σε άλλα άρθρα ή να σε ακολουθούν στα κοινωνικά δίκτυα, αλλά είναι επίσης ένα καταπληκτικό σημείο για να τοποθετείς διαφημίσεις.
Από την τοποθέτηση διαφημίσεων μέχρι και το σύντομο κείμενο της ‘Σχετικά’ σελίδας σου, υπάρχουν πάρα πολλά χαρακτηριστικά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην sidebar του blog σου. Ωστόσο, αρκετά συχνά βλέπω bloggers να προσθέτουν πράγματα που δεν χρειάζονται και μόνο κακό κάνουν στο blog τους, ενώ ταυτόχρονα χάνουν το νόημα της sidebar.
Για να σε βοηθήσω να αποφύγεις μερικά από τα πιο συχνά λάθη και να ξεκινήσεις να παρέχεις στους αναγνώστες σου αυτά που πραγματικά τους ενδιαφέρουν, παρακάτω έχω δημιουργήσει μια λίστα με τα ‘πρέπει’, τα ‘ίσως’ και τα ‘δεν πρέπει’ της sidebar.
Τα “πρέπει” της sidebar
Απόσπασμα της ‘Σχετικά’ σελίδας σου
Εδώ θέλει προσοχή, αφού το απόσπασμα της ‘Σχετικά’ σελίδας δεν πρέπει να μπαίνει σε μερικά blogs. Αν το blog σου είναι προσωπικό, τότε είναι must-have. Αλλά αν είναι ειδησιογραφικό blog και γενικά παρουσιάζεις κάτι σοβαρό – όπως για παράδειγμα μια εταιρεία, μια εφημερίδα ή ένα περιοδικό – τότε είναι must-remove.
Το να συμπεριλαμβάνεις ένα σύντομο απόσπασμα της ‘Σχετικά’ σελίδας σου είναι μια έξυπνη κίνηση που αρκετοί bloggers κάνουν. Θα επιτρέπει στους αναγνώστες σου να μάθουν κατευθείαν ποιο είναι το πρόσωπο πίσω από το blog που διαβάζουν, κάτι το οποίο εν τέλη θα οδηγήσει σε κάτι πιο προσωπικό και καλοδεχούμενο.
Μην ξεχάσεις να προσθέσεις στο τέλος του αποσπάσματος και έναν ενεργό σύνδεσμο που να οδηγεί τους επισκέπτες σου στη ‘Σχετικά’ σελίδα σου για να μάθουν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με εσένα και το blog σου.
Πλαίσιο αναζήτησης
Κάθε blog πρέπει να έχει ένα πλαίσιο αναζήτησης στη sidebar του. Αν και τα περισσότερα θέματα έχουν ενσωματωμένο πλαίσιο αναζήτησης στο header τους, είναι σχεδόν αόρατο για τους απλούς χρήστες. Άλλο να φτιάχνεις εσύ το blog σου και να ξέρεις που βρίσκεται το κάθε τι, και άλλο να το διαβάζεις και να μην έχεις ιδέα πως φτιάχτηκε. Θα πρέπει να σκέφτεσαι ως αναγνώστης, παρά ως blogger ή web designer.
Οι αναγνώστες σου θα πρέπει να έχουν την ικανότητα να αναζητήσουν οτιδήποτε θελήσουν στο blog σου εύκολα και γρήγορα.
Φόρμα εγγραφής του newsletter σου
Ως blogger, η εγγραφή στο newsletter σου είναι ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που θέλεις να κάνουν οι αναγνώστες σου – οπότε κάν ‘το εύκολο γι ‘αυτούς! Πρόσθεσε μια φόρμα εγγραφής στη sidebar του blog σου και δώσε την επιλογή στους αναγνώστες σου να προσθέτουν το email τους ώστε να μένουν πάντα ενημερωμένοι με τα πιο φρέσκα περιεχόμενα σου.
Διάβασε επίσης:
- Γιατί κάθε blog πρέπει να έχει το δικό του newsletter
- Γιατί διέγραψα 2,000 συνδρομητές από τη newsletter λίστα μου
Τα πιο δημοφιλή άρθρα του blog σου
Υπάρχει λόγος που κάποια άρθρα σου είναι πιο δημοφιλή από κάποια άλλα. Ο κόσμος τα προτιμάει, και το ίδιο θα πρέπει να κάνεις κι εσύ. Πρόσθεσε μια λίστα με τα πιο δημοφιλή άρθρα του blog σου ώστε να παρουσιάζεις πάντα τα καλύτερα “κομμάτια” σου.
Τα “ίσως” της sidebar
Κοινωνικά δίκτυα
Ο μεγαλύτερος αριθμός των likes που θα έχεις στα κοινωνικά δίκτυα θα έρχεται απευθείας από το blog σου, οπότε καλό είναι να είναι πάντα εμφανίσιμα. Αν το θέμα δεν σου παρέχει την επιλογή να παρέσεις τα κοινωνικά δίκτυα στο header του blog σου, τότε πρόσθεσε τα στη sidebar. Αν και, σύμφωνα με αρκετούς bloggers, τα blogs που έχουν τα κοινωνικά δίκτυα στο header δεν λαμβάνουν πολλά likes και followers.
Πρόσφατα άρθρα
Αν το θέμα που έχεις σου δίνει την επιλογή να προσθέσεις διαφορετική sidebar για τα άρθρα και διαφορετική για την αρχική σελίδα σου, τότε θα ήταν σοφή επιλογή να τις κρατήσεις διαφορετικές. Στα άρθρα σου, η sidebar θα πρέπει να περιέχει τα πιο πρόσφατα άρθρα που έχεις γράψει, μαζί με τα πιο δημοφιλή του blog σου.
Λίστα κατηγοριών
Αν στο μενού του blog σου δεν έχεις προσθέσει όλες τις κατηγορίες του blog σου, τότε καλό είναι να τις προσθέσεις στην sidebar. Σύμφωνα με μερικούς bloggers, η προσθήκη κατηγοριών στην sidebar βοηθάει στο SEO, αλλά δεν είμαι σίγουρος κατά πόσο ισχύει κάτι τέτοιο.
Διαφημίσεις
Αν προβάλλεις διαφημίσεις στο blog σου για να βγάλεις χρήματα από αυτό, τότε η sidebar είναι ένα από τα καλύτερα σημεία για να αυξηθούν τα κλικ. Ωστόσο, μην το παρακάνεις και προσθέσεις πάνω από μια διαφήμιση, αφού η sidebar πρέπει να περιλαμβάνει τα πιο σημαντικά πράγματα του blog σου.
Blogroll
Στην περίπτωση που δεν γνωρίζεις τι είναι το blogroll, είναι το μέρος στο οποίο προσθέτεις όλα τα φιλικά blogs με τα οποία έχεις ανταλλάξει συνδέσμους ή λογότυπα. Αν και είναι κακή ιδέα να προσθέτεις λογότυπα μιας και αυξάνουν τη φόρτωση των σελίδων σου, είναι μια πολύ καλή ιδέα για να χτίσεις πιο γρήγορα μια κοινότητα και να μαζέψεις περισσότερο κόσμο από φίλους bloggers. Αν και, αρκετοί bloggers προσθέτουν το blogroll σε συγκεκριμένες σελίδες, ή ακόμα και στο footer.
Τα “δεν πρέπει” της sidebar
Μεγάλες λίστες
Προσπάθησε να κρατήσεις τις λίστες στη sidebar σου όσο το δυνατόν πιο μικρές και συμμαζεμένες γίνεται. Για παράδειγμα, αν μπλογκάρεις για αρκετά χρόνια και έχεις προσθέσει το αρχείο του blog σου στη sidebar σου, τότε πολύ πιθανόν να είναι τεράστιο. Προσπάθησε να το μικρύνεις αλλάζοντας το στυλ του σε drop down.
Embedded Media
Δεν υπάρχει λόγος να προσθέτεις βίντεο, μουσική ή οποιοδήποτε embedded media στο blog σου. Αυτά είναι καλύτερο να μπαίνουν μέσα στα άρθρα ή σε συγκεκριμένες σελίδες ώστε να μην επηρεάζουν την ταχύτητα του blog σου.
Widgets
Αυτό το βλέπω κυρίως στα blogspot blogs, τα οποία γεμίζουν τις sidebars τους με ανούσια widgets για δελτίο καιρού, με τα πιο πρόσφατα ελληνικά περιοδικά και άλλα widgets που επηρεάζουν σημαντικά τη φόρτωση των σελίδων τους.
Η sidebar είναι το ιδανικό μέρος για να προμοτάρεις τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά του blog σου. Το καλύτερο που μπορείς να κάνεις είναι να την διαμορφώσεις με τα πιο δημοφιλή σου άρθρα, με τα πιο πρόσφατα άρθρα, με τη φόρμα εγγραφής στο newsletter και ίσως με τα κοινωνικά δίκτυα και τις διαφημίσεις.
Εσύ τι προβάλεις στη sidebar σου και τι πιστεύεις ότι δεν πρέπει να υπάρχει εκεί;