Αν ετοιμάζεσαι να ξεκινήσεις να ασχολείσαι με το podcasting, τότε υπάρχουν ορισμένα πράγματα που πρέπει να κάνεις για ένα πιο οργανωμένο και σωστό ξεκίνημα. Ή καλύτερα, θα μάθεις για όλα όσα θα ήθελα να ήξερα και εγώ όταν δημιούργησα το The Blogging Dispatch.
1. Μην τα αφήσεις όλα στο Anchor
Φαντάζομαι πως το μεγαλύτερο ποσοστό των νέων podcasters θα επιλέξουν κατευθείαν το Anchor. Λογικό άλλωστε, καθώς η υπηρεσία παρέχεται εντελώς δωρεάν και μετά τα τρία πρώτα επεισόδια που θα ανεβάσεις θα καταχωρήσει το κανάλι σου σε άλλες δημοφιλείς streaming υπηρεσίες όπως το Spotify, το Google Podcasts, το Apple Podcasts και σε ορισμένες ακόμα.
Παρόλα αυτά, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μην δεις το κανάλι σου για αρκετούς μήνες σε άλλες γνωστές πλατφόρμες, ενώ δεν συνεργάζεται μέχρι στιγμής με όλες το Anchor. Για να ταχύνεις την διαδικασία, μπορείς να καταχωρήσεις χειροκίνητα το κανάλι σου σε γνωστές streaming υπηρεσίες όπως τις παρακάτω:
Με το που κυκλοφορήσεις τα πρώτα σου τρία επεισόδια, απλά ξεκίνα να καταχωρείς το κανάλι σου σε όσες περισσότερες υπηρεσίες μπορείς. Παρέχοντας τους ακροατές σου πολλαπλούς τρόπος για να ακούνε τα επεισόδια σου είναι ένα μεγάλο μπόνους για μια καλή αρχή.
2. Βελτιστοποίησε τους τίτλους και τις περιγραφές των επεισοδίων σου για SEO
Το SEO (Search Engine Optimization / Ελλ: Βελτιστοποίηση για τις Μηχανές Αναζήτησης) θα βοηθήσει σε τεράστιο βαθμό την εμφάνιση των podcast επεισοδίων σου σε κάθε streaming υπηρεσία, αλλά ακόμα και από τα αποτελέσματα αναζήτησης της Google και της Bing. Για παράδειγμα, όταν γράφεις τον τίτλο ενός επεισοδίου, βάλε τον εαυτό σου ως ακροατή και σκέψου αν θα αναζητούσες ποτέ αυτό τον τίτλο για να ακούσεις το συγκεκριμένο επεισόδιο. Αν η απάντηση είναι “όχι“, τότε θα πρέπει να βάλεις ένα πιο “πρακτικό” τίτλο ώστε να το βρίσκουν πιο εύκολα όσοι δεν σε ακολουθούν.
Ο τίτλος θα πρέπει επίσης να περιλαμβάνει και όλες τις λέξεις-κλειδιά που αναφέρονται σε κάθε επεισόδιο. Αν για παράδειγμα ηχογράφησες ένα ταξιδιωτικό podcast επεισόδιο το οποίο αφορά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, φρόντισε πως ο τίτλος θα περιλαμβάνει και τις δύο πόλεις. Έτσι, αν κάποιος αναζητήσει σε μια streaming υπηρεσία στην οποία είσαι καταχωρημένος/η podcast επεισόδια για την Θεσσαλονίκη ή την Αθήνα, να υπάρχουν υψηλότερες πιθανότητες να εμφανιστείς στην αρχή. Επιπλέον, φρόντισε πως στην αρχή της περιγραφής έχεις καταχωρήσει και εκεί αυτές τις λέξεις-κλειδιά.
Διάβασε το προηγούμενο άρθρο που είχα γράψει με τίτλο “SEO για Podcasts: Ένας πλήρης οδηγός για αρχάριους” ώστε να μάθεις περισσότερες πληροφορίες για τη βελτιστοποίηση των podcast επεισοδίων σου για μηχανές αναζήτησης.
3. Δημιούργησε ένα intro και ένα outro για τα επεισόδια σου
Τα intro είναι σημαντικά για όσους ενδιαφέρονται να κάνουν μια δυναμική αρχή. Ένα intro μπορεί να είναι κάτι σύντομο, όπως πληροφορίες για το podcast κανάλι και τη θεματολογία του και για τον άνθρωπο πίσω από αυτό – σε συνδυασμό με ωραία μουσική να παίζει στο background. Τα καλά νέα ωστόσο είναι πως καθένας μπορεί να δημιουργήσει το δικό του intro με μεγάλη ευκολία, χρησιμοποιώντας δωρεάν προγράμματα όπως το Audacity, το οποίο είναι διαθέσιμο για Windows, macOS και Linux.
Παρακολούθησε το παρακάτω βίντεο για να μάθεις πως να δημιουργείς τα δικά σου intro:
Τα intro είναι επίσης σημαντικά για τους νέους ακροατές οι οποίοι δεν έχουν ιδέα ποιος/α είσαι και τι αφορά το podcast σου. Μέσα από ένα σύντομο intro θα μπορείς να εξηγείς σε κάθε καινούργιο ακροατή τι επρόκειτο να ακούσει. Μπορείς επίσης να δημιουργήσεις με τον ίδιο τρόπο και ένα outro ώστε να κλείνουν τα επεισόδια σου αναφέροντας σε ποιες πλατφόρμες μπορούν να σε ακολουθήσουν.
4. Δημιούργησε pre-launch σποτάκια για κάθε επεισόδιο
Αν ρωτήσεις έναν Αμερικανό ή μια Αμερικανίδα podcaster ποιο είναι το επόμενο βήμα που ακολουθούν μετά την ολοκλήρωση της ηχογράφησης ενός επεισοδίου τους, θα σου απαντήσουν κατευθείαν πως δημιουργούν ένα pre-launch σποτάκι. Αυτό το κάνουν για να δημιουργήσουν ένα “buzz” (όπως το αποκαλούν) στα κοινωνικά δίκτυα προτού κυκλοφορήσουν το podcast επεισόδιο τους.
Τα pre-launch σποτάκια είναι ιδανικά για όταν θέλεις να δώσεις μια ιδέα στους ακροατές σου για τη θεματολογία του ερχόμενου podcast επεισοδίου σου. Μπορείς επίσης να βάλεις call-to-actions ώστε να εγγραφούν στο newsletter του podcast καναλιού σου, δημιουργώντας έτσι ένα πιο δυναμικό κοινό από ακροατές.
5. Φτιάξε μια ιστοσελίδα για το Podcast Κανάλι σου
Οι ιστοσελίδες είναι τα νέα ψηφιακά γραφεία και οι νέες ψηφιακές κάρτες για όσους ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερες πληροφορίες για εσένα και το περιεχόμενο σου. Δεν χρειάζεται να ξοδέψεις επίσης μια περιουσία για να αποκτήσεις μια όμορφη και επαγγελματική ιστοσελίδα για το podcast κανάλι σου, απλά ακολούθησε τον οδηγό που είχα γράψει για την κατασκευή ιστοσελίδων μέσω του WordPress ώστε να ξεκινήσεις άμεσα.
Μπορείς να χρησιμοποιήσεις marketplaces όπως το ThemeForest για να επιλέξεις ένα θέμα που έχει σχεδιαστεί για τη παρουσίαση podcast καναλιών, έτσι ώστε να έχεις μια επαγγελματική στημένη ιστοσελίδα μέσα σε λίγες μόλις ώρες. Πρόσθεσε όλα τα επεισόδια σου, συνδέσμους προς τα κοινωνικά σου δίκτυα, λίγα λόγια για εσένα, μια Press σελίδα και μια σελίδα επικοινωνίας ώστε να μπορούν να επικοινωνούν μαζί σου.
Γράφοντας σε μορφή άρθρου όλα τα επεισόδια σου και δημοσιεύοντας τα από διάφορες streaming πλατφόρμες, θα σε βοηθήσει να αυξήσεις ακόμα περισσότερο το SEO. Αυτό σημαίνει πως περισσότεροι ακροατές θα σε βρίσκουν μέσω της ιστοσελίδας σου, ενώ εταιρείες που θα ενδιαφερθούν να συνεργαστούν μαζί σου θα μπορούν να κατεβάσουν και να ελέγξουν το Media Kit αρχείο σου.
6. Δημιούργησε ένα newsletter για το podcast σου
Μέχρι και αυτή την στιγμή που γράφεται το άρθρο, το email marketing παραμένει ένας από τους ισχυρότερους τρόπους για να προωθείς το blog, το vlog ή το podcast κανάλι σου. Όχι μόνο θα δημιουργήσεις ένα δυναμικό κοινό, αλλά θα μπορείς να ενημερώνεις τους ακροατές σου για κάθε νέο επεισόδιο που κυκλοφορείς, να αλληλοεπιδράς μαζί τους λαμβάνοντας emails από ερωτήσεις που κάνεις, καθώς επίσης και να προωθείς τις συνεργάτιδες εταιρείες ή να προσθέτεις affiliate συνδέσμους για να βγάζεις χρήματα.
Μπορείς να χρησιμοποιήσεις newsletter υπηρεσίες όπως το MailChimp, το SendinBlue, το MailerLite, μεταξύ αρκετών άλλων για να δημιουργήσεις εντελώς δωρεάν τη πρώτη σου email καμπάνια. Θα έχεις και σύνδεσμο φυσικά για να μπαίνουν και να εγγράφονται, ενώ αν δημιουργήσεις μια ιστοσελίδα, θα μπορείς να τοποθετήσεις και εκεί τις φόρμες εγγραφών για το newsletter σου. Αρκετά brands πληρώνουν επίσης περισσότερα χρήματα για να τους προωθήσεις και μέσω του newsletter σου, οπότε σε κάθε περίπτωση αξίζει ο χρόνος που θα επενδύσεις στη δημιουργία μιας καινούργιας email καμπάνιας.
7. Στόχευε στα σχόλια και τα reviews
Αμφιβάλλω αν υπάρχει podcaster εκεί έξω που λατρεύει να αναφέρει σε κάθε επεισόδιο του σε ποιες streaming πλατφόρμες μπορούν να αφήσουν οι ακροατές του σχόλια ή reviews (αξιολογήσεις). Παρόλα αυτά, καλώς ή κακώς, ο αλγόριθμος εκατοντάδων streaming υπηρεσιών βασίζεται ιδιαίτερα στη βαθμολογία που λαμβάνει ένα podcast κανάλι. Άλλωστε, αν ένα podcast κανάλι έχει καλή βαθμολόγηση από τους ακροατές του, είναι λογικό να παρέχει και ποιοτικό περιεχόμενο, αλλιώς γιατί να το ακούνε;
Θα στοχεύσω εδώ στο Apple Podcasts (γνωστό και ως iTunes), του οποίου ο αλγόριθμος προωθεί αρκετά τα podcasts που έχουν αρκετές αξιολογήσεις και έχουν λάβει υψηλή βαθμολόγηση. Αν αποκτήσεις αρκετά reviews, τότε θα δεις τα επεισόδια σου και το κανάλι σου να εμφανίζεται σε περισσότερες podcast λίστες, καθώς επίσης και ως προτεινόμενο στις σελίδες άλλων podcasters. Για να μην το αναφέρεις κάθε φορά, μπορείς να προσθέσεις αυτή την αναφορά στο outro κάθε επεισοδίου σου, ενώ μπορείς να βάλεις και σύνδεσμο που μεταφέρει απευθείας στις βαθμολογήσεις του καναλιού σου στο Apple Podcasts και στο Castbox.
Όσες πιο πολλές κριτικές συλλέξεις από την αρχή, τόσο το καλύτερο για το μέλλον του podcast καναλιού σου.
Εσύ με ποιο τρόπο ξεκίνησες το podcasting και τι είναι αυτό που σε δυσκόλεψε ή δυσκολεύει περισσότερο; Θα χαρώ να ακούσω την εμπειρία και τις απόψεις σου στα σχόλια στο τέλος του άρθρου, καθώς επίσης και να ακούσω τα επεισόδια που κυκλοφόρησες (μην ξεχάσεις λοιπόν να βάλεις και τον σύνδεσμο προς το podcast σου).