Μπορεί για αρκετούς ανθρώπους η “Χρυσή Εποχή” του blogging να τελείωσε πριν από περίπου μια δεκαετία, μα απ’ ότι φαίνεται η άνοδος που υπάρχει μέχρι και σήμερα, μας δείχνει το ακριβώς αντίθετο. Είτε θεωρείς πως το blogging βρίσκεται στα καλύτερα, είτε στα χειρότερα του, ένα είναι το σίγουρο: Έρχονται νέες αλλαγές που θα το αλλάξουν για πάντα.
Αρκετά έχουν αλλάξει τα τελευταία χρόνια στην μπλογκόσφαιρα, μα ειδικότερα το 2022 και το 2023. Το μόνο σίγουρο είναι πως το blogging έχει αλλάξει αρκετά τα τελευταία 10 χρόνια, και επρόκειτο να δούμε ακόμα περισσότερες ριζικές αλλαγές στο σύντομο μέλλον.
Από τον τρόπο με τον οποίο έβγαζαν χρήματα οι bloggers όλα αυτά τα χρόνια, μέχρι και την Τεχνητή Νοημοσύνη που ξεκίνησε να εισχωρεί σε κάθε πλατφόρμα, υπηρεσία, πρόγραμμα και εφαρμογή, αναμένεται να δούμε πολλά καινούργια “έξυπνα” εργαλεία και νέους τρόπους για να διαχειριζόμαστε και να γράφουμε το περιεχόμενο μας.
Υπάρχουν επίσης αρκετές συζητήσεις σε online forums για το αν η Τεχνητή Νοημοσύνη ξεκινήσει να αφανίζει ένα τεράστιο ποσοστό από τωρινές εργασίες που περιλαμβάνουν ανθρώπινα χέρια. Υπάρχουν επίσης συζητήσεις γύρω από το πως θα επηρεάσουν τα AI εργαλεία τον τρόπο με τον οποίο γράφουν οι ιστοσελίδες τα κείμενα τους, και πόσο αυτές οι αλλαγές θα επηρεάσουν την ανθρωπότητα.
Όλα αυτά βέβαια είναι για ένα εντελώς διαφορετικό άρθρο. Σε αυτό, θα δούμε ορισμένες από τις πιο πρόσφατες εξελίξεις που έγιναν στην μπλογκόσφαιρα, στην περίπτωση που έλειπες.
Τα Memberships Πακέτα είναι το νέο Trend του Blogging
Προσθέτοντας και προβάλλοντας διαφημίσεις σε διάφορα σημεία του blog τους, οι bloggers τείνουν να βγάζουν με αυτό τον τρόπο τα περισσότερα χρήματα από το περιεχόμενο τους.
Συνήθως, η Google AdSense τείνει να είναι η πρώτη επιλογή για τους περισσότερους ανθρώπους, μιας και οι διαφημίσεις της παρέχονται στις περισσότερες γλώσσες και εμφανίζουν μόνο προτεινόμενες διαφημίσεις βάση του ιστορικού και των cookies που έχει ο κάθε επισκέπτης.
Επιπλέον, οι bloggers τείνουν να συνδυάζουν τις διαφημίσεις της AdSense με το Affiliate Marketing, όχι μόνο για να αυξήσουν το εισόδημα τους, αλλά και με στόχο να δημιουργήσουν κάποια στιγμή ένα σταθερό παθητικό εισόδημα.
Η άνοδος στη χρήση των ad-block επεκτάσεων ωστόσο ξεκίνησε να απασχολεί ιδιαίτερα τις μεγάλες ειδησεογραφικές ιστοσελίδες, οι οποίες είδαν τα εισοδήματα τους να πέφτουν κατακόρυφα – συγκριτικά τουλάχιστον με τα προηγούμενα χρόνια. Για να καταφέρουν να αυξήσουν και πάλι το εισόδημα τους, αρκετές από αυτές είχαν ξεκινήσει είτε να ζητάνε ευγενικά από τους επισκέπτες τους να απενεργοποιήσουν το adblock που χρησιμοποιούσαν, είτε τους μπλόκαραν την πρόσβαση στο περιεχόμενο.
Αυτό σίγουρα δεν ήταν η κατάλληλη λύση, ενώ αρκετές ιστοσελίδες έλαβαν αρνητικό feedback από τους χρήστες τους όταν τους ζητούσαν να απενεργοποιήσουν το adblock τους για να λάβουν πρόσβαση στο περιεχόμενο. Μιας όμως και οι ιστοσελίδες έχουν αρκετά έξοδα για να είναι ενεργές, γρήγορες και να ανανεώνονται συνεχώς με καινούργιο περιεχόμενο, θα πρέπει να μπορούν να παράγουν το δικό τους εισόδημα με έναν ή πολλαπλούς τρόπους.
Και εδώ έρχονται τα Memberships πακέτα, τα οποία ξεκίνησαν να εμφανίζονται πριν από περίπου μια πενταετία σε γνωστές ιστοσελίδες του εξωτερικού, και αναμένεται να ξεκινήσουν να εμφανίζονται και στην Ελλάδα στο σύντομο μέλλον.
Όταν μια ιστοσελίδα έχει memberships πακέτα, αυτό σημαίνει πως οι χρήστες της θα πρέπει να δημιουργήσουν ένα λογαριασμό και να αποκτήσουν ένα από τα συνδρομητικά πακέτα της ιστοσελίδας ώστε να έχουν πρόσβαση σε όλο το περιεχόμενο. Για να προσελκύσουν περισσότερους χρήστες, αυτές οι ιστοσελίδες παρέχουν περίπου το 70-80% του περιεχομένου τους δωρεάν, διατηρώντας τα καλύτερα και πιο ποιοτικά άρθρα διαθέσιμα μόνο για τους συνδρομητές τους.
Τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερες και γνωστότερες ιστοσελίδες ξεκίνησαν να εφαρμόζουν τα memberships πακέτα, μεταξύ τους η New York Times, το The Atlantic, το Reuters, το The Guardian, το Wired και πολλές πολλές ακόμα.
Πλέον είναι επίσης πανεύκολο για έναν ή μια blogger να δημιουργήσει τα δικά της memberships πακέτα και να επιλέγει με ευκολία ποια άρθρα και σελίδες του blog του/ης θα είναι προσβάσιμα δωρεάν και ποια μόνο για τους συνδρομητές.
Για παράδειγμα, αν έχεις το blog σου στο WordPress, τότε μπορείς να χρησιμοποιήσεις πρόσθετα όπως το Paid Memberships Pro, τα οποία σου επιτρέπουν με ευκολία να δημιουργήσεις συνδρομητικά πακέτα.
Η αρχή της Τεχνητής Νοημοσύνης και το μέλλον της γραφής
Στην περίπτωση που απουσίαζες τους τελευταίους μήνες, επίτρεψε μου να σου κάνω ένα σύντομο recap για όλα όσα συνέβησαν το τελευταίο διάστημα και είναι σημαντικά να τα γνωρίζεις:
Το ChatGPT και η νέα Bing
Η OpenAI παρουσίασε και κυκλοφόρησε σε όλους το ChatGPT, μια μηχανή αναζήτησης που χρησιμοποιεί ένα chat bot που βασίζεται στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Η Microsoft είναι ο κύριος επενδυτής του ChatGPT και λίγους μήνες αργότερα, πρόσθεσε το AI Chat Bot στην δική της μηχανή αναζήτησης, την οποία ανακοίνωσε ως τη “Νέα Bing“.
Οι απαντήσεις που λαμβάνεις πλέον από το έξυπνο bot στο ChatGPT και στην Bing είναι τόσο προχωρημένες, που σε κάνει να αναρωτιέσαι πως η Τεχνητή Νοημοσύνη θα επηρεάσει το σύντομο μέλλον μας. Το έξυπνο αυτό bot μπορεί να γράψει ολόκληρα ποιήματα, επαγγελματικά βιογραφικά, βιβλία, ή ακόμα και να γράψει κώδικα. Είναι τόσο προχωρημένο, που έχει την ικανότητα μέχρι και να αλλάξει τις απόψεις των ανθρώπων πάνω σε ένα θέμα.
Για την ακρίβεια, κατάφερα να δημιουργήσω ένα απλό WordPress plugin το οποίο εμφανίζει συγκεκριμένες ειδοποιήσεις στα προϊόντα ηλεκτρονικών καταστημάτων που χρησιμοποιούν το WordPress, σε λιγότερο από 10 λεπτά! Κατάφερα επίσης να βάλω το AI bot της Bing να μου γράψει PHP κώδικα για το WordPress blog μου, τον οποίο εφάρμοσα στη συνέχεια στο TechGuides.gr, το δεύτερο blog που άνοιξα πριν από μερικούς μήνες.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη στο WordPress
Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι πλέον γεγονός και για την πλατφόρμα του WordPress, όπου η Automattic ξεκίνησε ήδη να εφαρμόζει ορισμένες λειτουργίες που βασίζονται στο AI και ένα μεγάλο ποσοστό χρηστών έχει την δυνατότητα πλέον να τις χρησιμοποιήσει.
Πιο συγκεκριμένα, αυτές οι λειτουργίες θα επιτρέπουν στους blogger να τις χρησιμοποιούν για να βελτιώνουν το περιεχόμενο τους. Τα έξυπνα AI bots θα μπορούν να γράφουν από μικρές πιασάρικες παραγράφους, μέχρι και ολόκληρα άρθρα. Το πόσο αυτό θα επηρεάσει το περιεχόμενο που διαβάζαμε όλα αυτά τα χρόνια, είναι κάτι που θα το δούμε στην πορεία.
Αρκετά πρόσθετα (plugins) για το WordPress ξεκίνησαν να λαμβάνουν επίσης αρκετές λειτουργίες που βασίζονται στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Στο CodeCanyon για παράδειγμα θα βρεις ήδη WordPress plugins που βασίζονται στο AI. Από έξυπνους κειμενογράφους για το Elementor Builder, μέχρι και πρόσθετα τα οποία γράφουν ολόκληρα άρθρα, η Τεχνητή Νοημοσύνη φαίνεται πως βρίσκεται σε κάθε γωνία της πλατφόρμας.
Ένα πασίγνωστο πρόσθετο για το WordPress που χρησιμοποιεί εδώ και αρκετό καιρό την Τεχνητή Νοημοσύνη είναι και το Rank Math SEO. Για την ακρίβεια, το SEO εργαλείο παρέχει πολλαπλές προτάσεις για την βελτιστοποίηση των άρθρων και των σελίδων μας που βασίζονται στις καλύτερες SEO πρακτικές. Αυτές οι προτάσεις πηγάζουν από την τεράστια βάση δεδομένων τους, οι οποία περιλαμβάνεται από εκατομμύρια αποτελέσματα.
Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις για τις υπηρεσίες της Google το 2023
Το 2022 ήταν μια μεγάλη χρονιά για την Google και τις υπηρεσίες της. Η εταιρεία αναβάθμισε αρκετές από τις πλατφόρμες της και έφερε νέες λειτουργίες και δυνατότητες στα πρόσθετα που κατασκευάζει για το WordPress.
Οι αλλαγές στο Google Site Kit WordPress Plugin
Όπως γνωρίζουν οι περισσότεροι bloggers, η Google παρέχει το Site Kit, ένα πρόσθετο για το WordPress το οποίο επιτρέπει στους χρήστες να συνδέσουν με ευκολία τα Analytics, AdSense, Search Console, PageSpeed Insights και άλλες υπηρεσίες και εργαλεία της εταιρείας.
Αν χρησιμοποιούσες τα τελευταία χρόνια το Site Kit στο WordPress σε συνδυασμό με άλλους διαχειριστές, τότε γνωρίζεις ήδη πως κανένας δεν μπορεί να δει τα στατιστικά ή να κάνει αλλαγές εκτός απ’ τον χρήστη που σύνδεσε στην αρχή το πρόσθετο. Αυτό άλλαξε με μια απ’ τις τελευταίες ενημερώσεις που έλαβε το πρόσθετο, όπου πλέον ο διαχειριστής επιλέγει ποιοι θα έχουν πρόσβαση στα στατιστικά και τις ρυθμίσεις του Site Kit.
Οι νέες διαφημίσεις της Google AdSense
Η Google AdSense παρουσίασε ορισμένους καινούργιους τύπους διαφημίσεων στο δίκτυο της, οι οποίοι ανήκουν στις αυτόματες διαφημίσεις της πλατφόρμας.
Από εδώ και στο εξής οι κάτοχοι ιστοσελίδων που ενεργοποίησαν τις αυτόματες διαφημίσεις και τους νέους τύπους διαφημίσεων, θα ξεκινήσουν να βλέπουν:
- Αναδυόμενες διαφημίσεις: Εμφανίζονται στο κέντρο της οθόνης και ο χρήστης πρέπει να τις κλείσει κάνοντας κλικ στο “Χ” κουμπί.
- Πλευρικές Στήλες: Εμφανίζονται στα αριστερά και στα δεξιά της οθόνης και παραμένουν εκεί σταθερές καθώς ο χρήστης κάνει scroll.
- Διαφημίσεις Συνδέσμων: Προστίθενται αυτόματα διαφημιστικοί σύνδεσμοι σε ορισμένες λέξεις-κλειδιά προϊόντων ή υπηρεσιών. Όταν ο χρήστης κάνει κλικ, ο blogger πληρώνεται. Η AdSense επιλέγει σε ποιες λέξεις θα εισάγει τους διαφημιστικούς συνδέσμους.
- Διαφημίσεις αγκύρωσης: Διαφημίσεις που εμφανίζονται σταθερά στην άκρη της οθόνης του χρήστη και μπορούν να παραβλεφθούν εύκολα.
- Ευρεία οθόνη: Διαφημίσεις που εμφανίζονται σε οθόνες με πλάτος μεγαλύτερο από 1.000 pixel (π.χ. υπολογιστής).
- Μήνυμα συναίνεσης ΓΚΠΔ: Εμφάνισε ένα μήνυμα στους χρήστες, προκειμένου να μπορούν να συναινέσουν στην εμφάνιση εξατομικευμένων διαφημίσεων. Μάθε περισσότερα.
- Μήνυμα απορρήτου CPRA: Εμφάνιση μηνυμάτων εξαίρεσης στους χρήστες για τον Νόμο της Καλιφόρνιας περί δικαιωμάτων απορρήτου (CPRA). Μάθε περισσότερα.
Το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να επισκεφτείς την Google.com/AdSense/, να κάνεις σύνδεση στο λογαριασμό σου, να ενεργοποιήσεις τις αυτόματες διαφημίσεις (αν το έχεις κάνει ήδη) και στη συνέχεια να ενεργοποιήσεις τους τύπους διαφημίσεων που θέλεις να προβάλλονται στο blog σου.
Τα Google Analytics 4
Τα Google Analytics 4 (αλλιώς γνωστά και ως GA4) είναι τα νέα στατιστικά που παρουσίασε η εταιρεία πριν από αρκετούς μήνες. Πρόκειται για τη νέα πλατφόρμα στατιστικών η οποία θα αντικαταστήσει τα παραδοσιακά στατιστικά (γνωστά ως Universal Analytics ή UA).
Σύμφωνα με την Google:
Την 1η Ιουλίου 2023, αυτή η ιδιοκτησία [τα Universal Analytics] θα σταματήσει να επεξεργάζεται δεδομένα. Από τον Μάρτιο του 2023, για τη συνεχή μέτρηση των ιστοτόπων, θα πρέπει να δημιουργήσετε μια νέα ιδιοκτησία Google Analytics 4 (GA4), διαφορετικά θα δημιουργηθεί για εσάς η αρχική ιδιοκτησία σας και θα χρησιμοποιηθούν ξανά οι υπάρχουσες ετικέτες ιστοτόπου.
– Google Analytics
Αν χρησιμοποιείς το Site Kit plugin στο WordPress blog σου, τότε μπορείς να ενεργοποιήσεις αυτή την ιδιότητα από τις ρυθμίσεις του Google Analytics μέσα στο Site Kit. Αν χρησιμοποιείς το Rank Math SEO, φρόντισε να επιλέξεις και από τις δικές του ρυθμίσεις την GA4 ιδιότητα, πηγαίνοντας στα Settings -> General Settings -> Analytics -> Reconnect -> Επέλεξε την GA4 ιδιότητα που έφτιαξες από το Site Kit στα στατιστικά σου.
Τα Web Stories εμφανίζονται πλέον στο Google News και Discover
Ήξερες πως η Google παρουσίασε πριν από μερικά χρόνια τα Web Stories; Και, όπως αναφέρει και η ονομασία τους, πρόκειται για τα ίδια stories που παρακολουθείς στο Facebook, στο Instagram και στο Snapchat, με τη διαφορά πως τα Web Stories εμφανίζονται στα αποτελέσματα του Google News και Discover.
Μπορείς να επισκεφτείς το Google for Creators για να δεις αρκετά παραδείγματα από γνωστές ιστοσελίδες που χρησιμοποιούν τα Web Stories για να παρέχουν επιπλέον πληροφορίες, ενημερώσεις, συμβουλές, ειδήσεις και πολλά ακόμα στους αναγνώστες τους. Τα Web Stories είναι άμεσα διαθέσιμα με το που δημοσιευθούν και η εταιρεία έχει ξεκινήσει να τα προωθεί περισσότερο από ποτέ άλλοτε.
Το καλύτερο απ’ όλα; Τα Web Stories προβάλλουν και διαφημίσεις, οπότε οι χρήστες της AdSense θα απολαμβάνουν έξτρα έσοδα από τα stories που θα δημοσιεύουν. Μπορείς να κατεβάσεις το Web Stories plugin από τον κατάλογο του WordPress.
Το Blogging θα συνεχίζει να εξελίσσεται!
Φυσικά, τα παραπάνω είναι μόλις μερικά από τα βασικά του blogging recap μας. Το SEO έχει αλλάξει επίσης αρκετά τα τελευταία χρόνια. Το sponsored περιεχόμενο, οι σχεδιασμοί των blogs και πολλά πολλά ακόμα έχουν δει μεγάλες ανανεώσεις και αλλαγές.
Οι συζητήσεις έχουν μεταφερθεί επίσης από τα blogs στα κοινωνικά δίκτυα, ενώ πλατφόρμες όπως το YouTube, το TikTok και το Instagram φιλοξενούν πλέον το μεγαλύτερο visual περιεχόμενο των bloggers. Το blogging θα συνεχίζει να αναπτύσσεται και να εξελίσσεται ανάλογα με τις αλλαγές που βλέπουμε στο digital marketing.
Σε αντίθεση με τα αρχικά του χρόνια, το blogging είναι πλέον αρκετά πιο σοβαρό και επαγγελματικό, μιας και έχει γίνει ένας εξαιρετικός τρόπος για να προωθούν οι επιχειρήσεις τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους. Το μόνο σίγουρο είναι πως το blogging θα συνεχίζει να αλλάζει το διαδίκτυο, και θα συνεχίσει να υπάρχει για αρκετά χρόνια ακόμα.